Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Slår ring om brunosten

Aksjonen for å bevare produksjonen av Gudbrandsdalsost i Gudbrandsdalen har så langt samlet over 100.000 underskrifter.

- Vi opplever et fantastisk engasjement for å bevare brunosten i dalføret den ble skapt. Vi håper med denne mobiliseringen også på et kraftig løft i brunostsalget i tiden framover, sier Elizabeth Hartmann i aksjonsgruppa La G 35 leve.

Lederen for reklamebyrået Siste Skrik Kommunikasjon fronter, sammen med blant andre Arne Brimi, Morten Schakenda og ordførerne i Skjåk og Lom, dugnadsaksjonen for å redde brunostproduksjonen ved det nedleggingstruete Tine-meieriet i Lom og Skjåk.

Stabler

- Siden aksjonen startet for fullt i slutten av september, har vi fått inn til sammen 100.000 underskrifter på Facebook og underskriftslister - med krav om at Tine må opprettholde produksjonen av gudbrandsdalsosten G 35 i Gudbrandsdalen, sier Hartmann.

På Facebook har aksjonen i snitt fått rundt 1000 nye medlemmer fra inn- og utland daglig, mens stablene med fulltegnet underskriftslister blir stadig høyere.

- Bare på Matstreif samlet jeg inn over 1000 underskrifter på en dag, sier Hartmann, som også har egen G 35-bil som driver kampanje for brunosten fra Lom og Skjåk i byer og tettsteder over store deler av landet.

- Det er fullt trøkk hele veien, og 200.000 underskrifter er innen rekkevidde, sier Hartmann.

Hun understreker at aksjonsgruppa fortsetter arbeidet til Tine har lagt planene om nedleggelse av meieriet i Lom og Skjåk i skuffen, og låst den skikkelig.

Lokal motstand

Melkebøndene mener Tine bør beholde brunostproduksjonen i Lom og Skjåk.

Gjennomsnitt per person: 2

Annonse

Det er stikk i strid med forslaget fra en intern arbeidsgruppe i Tine, som råder konsernstyret til å legge ned meieriet.

Ordfører i Lom, Simen Bjørgen, har, sammen med kollegaene i Skjåk og Vågå, de siste ukene deltatt aktivt i aksjonen for å stoppe utflytting av gudbrandsdalsosten.

- Tine vil aldri kunne nedkjempe denne folkeaksjonen uansett hvor lenge de utsetter avgjørelsen. De burde istedenfor bruke alt dette positive engasjementet til å selge mer brunost, sier Bjørgen.

- Rører ved folkesjela

Han er imponert over at Norges beste kokker, som Brimi, Schakenda, Kristoffer Hovland og Ståle Johannesen står fram og vil hjelpe fram mer kreativitet på brunostens vegne.

- Alle barna som er engstelige for at den ekte osten skal bli borte, gjør også inntrykk sammen med den sterke politiske mobiliseringen. Siv Jensen tok imot hele aksjonsgruppa med åpne armer, sier Bjørgen.

Han erfarer at det rører ved den norske folkesjela at Tine tenker tanken om å legge ned produksjonen av gudbrandsdalsosten i Gudbrandsdalen.

- Brunost handler tross alt om det produktet som gjør oss til nordmenn - slik Tine selv seier det i reklamen sin med Ole Gunnar Solskjær, sier Bjørgen.

Felles interesse

Visekonsernsjef Stein Øiom sier Tine vil satse på brunosten til tross for at konsumet går ned.

Det er for tiden et stort engasjement rundt spørsmålet om hvor brunosten skal produseres. Engasjementet er positivt for det viser at vi har en felles interesse i å sikre Gudbrandsdalsostens framtid, skriver Tine i en pressemelding.

Neste artikkel

Hyller norsk mat i verdensklasse