Skeptisk til lam i hverdagskosten

Mens nærmere halvparten av storfekjøttet selges som kjøttdeig, er det bare 0,5 prosent av lammet selges som lammedeig. Nortura innrømmer at det er et uutnyttet potensial i markedet for lammekjøtt.

Salgssjef Eirik Solheim og hypermarkedssjef Ole Petter Andersen ved Coop Obsi Lillestrøm, mener de kunne solgt langt mer lammedeig. Foto: Vidar Sandnes
Salgssjef Eirik Solheim og hypermarkedssjef Ole Petter Andersen ved Coop Obsi Lillestrøm, mener de kunne solgt langt mer lammedeig. Foto: Vidar Sandnes

Vi er godt inne i den andre måneden av lammesesongen, og det sesongbaserte kjøttet markedsføres tydelig i butikkens kjøttavdeling. En flere meter lang banner med sauer og lam på sommerbeite strekker seg langs hele kjøttdisken. Tidligere i høst meldte Nationen om at Nortura forventer et årsoverskudd på drøyt 3000 tonn lammekjøtt. Å markedsføre kjøttet som hverdagsprodukt er en av tiltakene. Men forbrukeren er foreløpig avventende med å bytte ut kjøttdeigen med lammedeig.

Kjære leser. Denne artikkelen er forbeholdt våre abonnenter.

Digital

Bestill

10 uker for 10 kr

Neste artikkel

Landbruket spilte en viktig rolle i Norges nei til EF