Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Salget av epledrikker øker

Det generelle juicemarkedet har nedgang, men ulike varianter av epledrikk viser stor vekst. Produsenten Epleblomst AS kan vise til doblet omsetning de to siste årene. Utfordringen er tilgangen på råvarer.

Fra 2009 til 2010 gikk salget av juice, nektar og lemonade ned med 113 millioner kroner, en nedgang på 5,1 prosent. Undersegmentet eplemost opplevde derimot stor framgang, opp hele 25,9 prosent fra 2009 til 2010.

Det er flere store gourmetepledrikk-produkter i Norge. Tine, Egge Gård i Lier, Buskerud og Epleblomsten i Telemark er blant de største.

Mangler råvarer

I disse dager lanserer Tine et nytt epleprodukt basert på epler fra Nord-Italia. Et produkt nisjeprodusentene ikke frykter.

- Tine-produktet er ikke en trussel. For vår del har utfordringen vært å få tak på nok råvarer de siste sesongene, sier Marius Egge, ved familiegården med samme navn i Buskerud-kommunen Lier.

Der tappes store mengder av lokale Lier-eplemosten, som ble omsatt for om lag 7 millioner kroner i fjor.

Har ikke nådd taket

- Taket er ikke nådd for eplemostmarkedet, men tilgangen på råvarer er en utfordring, sier daglig leder Britt Sauar i Epleblomsten AS. Hun leder et suksessfullt saftpresseri i Sauherad i Telemark.

Ifølge Sauar kommer hvert fjerde norske eple fra dette området i Telemark, og det var dette potensialet hun og ektemannen så da de etablerte seg på hjemgården hans i 2001.

LES OGSÅ: Dårleg eplesesong i Hardanger

LES OGSÅ: Elgefylla endte i epletre

Opprinnelig var gårdsbedriften ment som en arbeidsplass for henne, men kvalitet avler kvantitet og i 2010 omsatte Epleblomsten for 10,5 millioner kroner, mer enn en dobling fra 2008. Det har ført til at bedriften nå har 2,2 stillinger pluss et knippe sesongarbeider.

Annonse

Sauar omtaler utviklingen i markedet for ferskpressede, norske epledrikkersom utrolig bra, og mener det er plass til flere småprodusenter enn de som er i markedet i dag.

Konkurrerende markedsløft

- Vi konkurrerer, men vi er samtidig med på å løfte markedet sammen, sier Egge, og viser til egne produkter, Epleblomstens, samt Balholm fra Balestrand i Sogn.

Ifølge daglig leder Åge Eitungjerde i Balholm er mostprodusenten fra Sogn for veteranen å regne.

- Vi startet helt tilbake på midten av 90-tallet, og da var vil omtrent alene i markedet, sier Eitunggjerde.

I 2006 kom nye eiere inn, og foruten for finanskriseåret 2008, da forbrukerne sparte på luksusen, har omsetningen økt.

For ifølge Balholm-sjefen er norske direktepressede epledrikker luksus. Eplene er av særegen kvalitet, da dyrkingen langt nord gir høyt syreinnhold.

- Slik jeg kjenner markedet ønsker folk sunne og gode drikker, og den direktepressede eplemosten tar markedsandeler fra både konsentratjuicer og brus, sier han.

Tines datterselskap Fellesjuice, som leverer Sunniva-produktene, var ikke tilgjengelige for kommentarer til Nationen tirsdag.

Neste artikkel

Nortura i omstilling: – Det har skjedd et skifte etter Otta