Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Nationen gir Listhaug litt av æren for økning i opplag

Nationen gikk mot strømmen og økte opplaget med nesten 8 prosent i fjor.

Sjefredaktør Mads Yngve Storvik gleder seg over økende opplagstall. Han og resten av Nationens redaksjon feiret suksessen med kake tirsdag.  Foto: Lars Johan Wiker
Sjefredaktør Mads Yngve Storvik gleder seg over økende opplagstall. Han og resten av Nationens redaksjon feiret suksessen med kake tirsdag. Foto: Lars Johan Wiker

Nationen og Klassekampen er de eneste riksdekkende dagsavisene med økning i papiropplaget.

– Opplagstallene til Nationen er en gedigen opptur for alle oss som jobber for å lage en best mulig avis, sier sjefredaktør Mads Yngve Storvik.

Nationen hadde i fjor et opplag på 12.673, nær 8 prosent større enn året før. Det viser tall som Mediebedriftenes Landsforening (MBL) la fram tirsdag.

Listhaug-effekt

– Etter at vi begynte å ta betalt også digitalt har papiropplaget vokst. Det er veldig motiverende etter ti år med sammenhengende opplagsfall, sier Storvik.

Ikke siden 2011 har Nationen hatt flere abonnenter, og opplaget er nå oppe i 13.000.

– Litt av æren gir jeg Sylvi Listhaug, som har skapt liv rundt norsk landbrukspolitikk. Mest av æren skal alle som jobber i Nationen ha. Det er en makeløs gjeng som skaper en unik avis.

Avislesende folk

Den generelle trenden er at papiropplaget til norske aviser fortsetter å synke. I snitt faller papiropplaget med 10,4 prosent, og samtlige aviskategorier har en nedgang. Nær en tredel av totalopplaget er digitalt.

Annonse

– Det blir færre som leser papiraviser. Det betyr ikke at folk slutter å lese aviser, men en økende andel leser på andre plattformer enn papir. Nordmenn er fortsatt et avislesende folksier styreleder Didrik Munch i MBL i en pressemelding.

MBL legger i år om sine regler for telling av opplag der også digitalabonnement teller med, og understreker at opplagstallene for 2014 dermed ikke blir direkte sammenlignbare med tidligere år. Mer en 30 prosent av totalopplaget er nå digitalt, og 54 prosent av medienes nettbesøk kommer nå fra mobil og nettbrett.

Papirtap for de store

Landets to største aviser Aftenposten (187.694 i opplag) og VG (138.188 i opplag) må begge tåle en nedgang i det registrerte papiropplaget på mer enn 26.000 eksemplarer i løpet av 2014. Opplagsvinneren gjennom mange år, Dagens Næringsliv, mistet også mer enn 10.000 papirabonnementer i fjor, og ender med et papiropplag på 69.916 for 2014. '

Dagbladet er landets 4. største avis med et opplag på 73.647, ned 6.381 fra 2013.

Aftenposten størst

Justert for digitalabonnementer troner Aftenposten nå på toppen med et totalopplag på 221.669 i 2014. VG og Dagbladet får ikke godskrevet digitalabonnementer i de offisielle opplagstallene for MBL. VG-redaktør Torry Pedersen opplyser til Journalisten at den digitale utgaven VG+ har et sted mellom 51.000 og 52.000 betalende brukere.

Neste artikkel

Nationen.no flytter debatten