Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Markedføringsekspert: - Bonden gir et troverdighetsstempel

Norske forbrukere føler seg tryggere når opprinnelsen til matvaren kommer tydelig frem. Gjerne med bonden selv som budbringer, viser nye tall fra Opinion.

- Når vi trenger en troverdig kilde til budskap om maten vår, er bonden en god kandidat og populær garantist, sier Bendik Samuelsen, førsteamanuensis ved institutt for markedsføring ved BI.

Han er en av foredragsholderne på den årlige matfagdagen, som Matmerk arrangerer onsdag.

Bonden = trygghet

- Når vi vurderer et produkt, er trygghet et viktig kriterium i tillegg til pris, smak og kvalitet. Vi tror gjerne at alt som selges i Norge er trygt. Viktigheten av å knytte norskhet til opprinnelse som en garanti for trygghet, kommer inn her. Her er det bonden fremstår som en troverdig ekspert, den som står nærmest produktet og er avgjørende for kvaliteten. Bonden gir autentisitet.

Sjekk ut vår livedekning fra matfagdagen!

Samuelsen mener nordmenn tar for gitt at under norske krav ligger det tyngde, troverdighet og tillit, og at ferskvarer blir produsert i nabolaget.

- Dersom det plutselig kom svensk melk på markedet ville nok trygghetsbagasjen som Tine og Q-meieriene har blitt mer tydelig. Vi må få norskhet til å bli en viktig egenskap når vi handler mat, forstå tilleggsverdien.

Trendy bonde?

Annonse

Fire av ti har lagt merke til en reklame/annonse eller en forpakning der en bonde fronter et norsk landbruksprodukt. 45 prosent stiller seg positive til at en bonde er frontfigur for norske landbruksprodukter i reklame eller forpakning, viser undersøkelsen som Opinion har utført for Matmerk.

- «Alle» bruker bonden for tiden, det ser ut som bonden er blitt trendy i markedsføringssammenheng enten det gjelder melk, hamburgere, potetgull, surkål, TV-programmer eller moteklærne fra Moods of Norway, sier administrerende direktør Nina Sundqvist i Matmerk.

Les også: Kraftig vekst i salget av lokalmat

Undersøkelsen viser også at mange nordmenn ikke har tatt stilling til hva som ligger i norskprodusert mat.

- Her ligger det et stort potensial. Dessuten gir norsk opprinnelse ikke bare trygg mat, men 100.000 arbeidsplasser i matvareproduksjon og et levende kulturlandskap.

Ferske tall viser også at salg av lokalmat vokser mer enn det totale matsalget gjør.

Neste artikkel

Her er finalistene til Norges største lokalmatpris