Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Lokalmat øker i vanskelig dagligvaremarked

Salget av lokalmat har økt nesten 8 prosent det siste året.

Veksten innen lokalmat har vært på 7, 7 prosent det siste året. Det er en dobbelt så stor vekst som i dagligvarebransjen totalt, viser nye tall fra analysesleskapet Nielsen Norge.

Både økomat og fairtradeprodukter har hatt en nwegativ vekst.

- Mat definert som lokalmat drar veksten vesentlig mer enn totalmarkedet som er på 3, 5 prosent, sier administrende direktør Arne Reiler i Nielsen Norge.

Han presenterte tallene under fagdagen til KSL Matmerk i Oslo onsdag.

Årets fagdag handlet nettopp om lokalprodusert mat.

- Motvind

Reiler mener at lokalmat gir kjedene en mulighet til å skille seg ut og for å vokse.

Daglivaremarkedet opplever for tiden motvind, ifølge Reiler.

- Ting har stoppet opp i 2010 og vi ser ikke den samme veksraten som tidligere. Finanskrisa har gjort folk mer prisbevisste, sier han.

KSL Matmerk har for Nielsen Norge definert hvilke produkter og produsenter som er inkludert under begrepet lokalmat i et prosjekt som er satt i gang av Landbruks- og matdepartementet.

Les også: Nordmenn stadig mer sugne på lokalmat

Annonse

Omlag er 4300 produkter kommet inn under definisjonen. Produktene er gruppert inn i 90 forskjellige varegrupper.

Lavpriskjedene står for en andel på over 40 prosent, noe Reiler synes er overraksende.

Kjedene er med

- Ica er også med på å drive denne veksten. Alle våre kjøpmenn har klare valgmuligheter om å ta inn lokalmat. Mat med identitet er med på å differensiere oss fra andre kjeder, mener kommersiell direktør Paulo Peereboom i Ica.

Peereboom har jobbet i seks land før han kom til Norge. Han tror på merkeordninger som Spesialitet og Beskyttede betegnelser.

- Det er et verktøy som blir brukt rundt hele verden. Det skaper merverdi og er tillitsvekkende for forbrukerne. Gjennom hele min karriere har jeg jobbet for lokal mat. Men vi må lære opp forbrukerne også, oppfordrer han, og sikter til den norske forbruker som fortsatt er verdensmestere i å spise pizza.

Eget merke

Administrerende direktør Svein Leiro i Norgesgruppen viser til Norgesgruppens egen merkevare «Jacobs utvalgte» når han forteller om Norgesgruppens satsing på lokal mat.

Noen av produktene har dobbeltmerking med Spesialitet eller Beskyttede betegnelse.

Lokalmatuker

Også markedsdirektør Geir Jostein Dyngeseth i Coop viser til egen merkevare «Smak forskjellen» i satsingen på lokalmat.

Coop satser også via to årlige lokalmatuker

Neste artikkel

Røros Slakteri og Fatland vil ta markedsandeler i Østerdalen og Gudbrandsdalen