Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Ingen enighet i EU om mer miljøvennlig drivstoff

EU klarte ikke å bli enige torsdag om nye regler for mer miljøvennlig drivstoff.

En viktig del av revideringen av EUs drivstoffdirektiv er å gjøre drivstoff fra oljesandprodukter mindre lønnsomme. Direktivet har som mål at klimagassutslipp fra transportsektoren skal reduseres med 6 prosent innen 2020, sammenlignet med 2010. Men EUs komité for drivstoffkvalitet klarte torsdag ikke å bli enige om de nye reglene. Canada rasende

Canada har stor oljesandproduksjon og har derfor drevet intens lobbyvirksomhet for å få stanset revideringen av direktivet, og har også truet EU med handelskonflikt. Den norske regjeringen er blitt kritisert av WWF og Greenpeace for ikke å si klart nok ifra hva den mener om direktivet. Men statssekretær i Miljøverndepartementet, Heidi Sørensen, sier det er avklart at Norge skal ta inn direktivet. Mindre lønnsom

- Men vi er opptatt av at all olje skal behandles ut ifra hvilken reell klimapåvirkning som følger av produksjonen, sier Heidi Sørensen (SV) til NTB. - Om det blir gjort, vil nordsjøolje komme godt ut. Når man skal redusere utslipp fra drivstoff, så er det ikke uinteressant hvordan det er produsert, legger hun til. Sørensen sier videre at regjeringen er enig i at mer forurensende drivstoff, for eksempel fra oljesand, gjøres mindre lønnsomt. Men regjeringen har ikke tatt stilling til det konkrete nivået oljesand er gitt i EU-kommisjonens forslag. Straffet

Annonse

Statoil har oljesandproduksjon i Canada, men det delvis statseide selskapet sier deres bekymring for direktivet ikke knytter seg til oljesand. - Det vi er bekymret for er at direktivet behandler all konvensjonell olje likt, uavhengig av at det er store forskjeller på klimagassutslipp, sier klimadirektør Hege Norheim til Stavanger Aftenblad. Hun mener Statoil blir straffet for å ha vært tidlig ute med utslippsreduksjoner. Regjeringen støtter Statoils innvending om at man ikke får godskrevet klimatiltak som er gjort før 2010. Skuffet

WWF er på sin side skuffet over at Norge ikke mer helhjertet støtter det nye direktivet. - Så lenge det ikke har konsekvens for norske interesser, så er de for klimatiltak. Men når det har konsekvens for norske interesser så er de i hvert fall ikke jublende, om ikke motarbeidende, sier Ragnhild Waagaard, klima- og energirådgiver i WWF til NTB. - Mens EU går foran, så sier Norge at det er dyrt og vanskelig. Man kan ikke vente på at hele verden blir enig. Når EU går foran bør man støtte det, legger hun til. Saken blir nå heist opp på ministernivå i EU, med mulig behandling i juni. (©NTB)

Neste artikkel

Kraftkommune gir 3000 kroner til hver innbygger i strømhjelp