Forsker tror Nortura og Den Stolte Hane blir like store

Den Stolte Hane og Norsk Kylling kan samla få drøyt 60 prosent av kyllingmarkedet, tror forsker Ivar Pettersen.

Svekket: Forsker og spesialrådgiver Ivar Pettersen ved Norsk institutt for bioøkonomi mener det er liten tvil om at samvirkets posisjon har blitt svekket de siste årene. Foto: Siri Juell Rasmussen
Svekket: Forsker og spesialrådgiver Ivar Pettersen ved Norsk institutt for bioøkonomi mener det er liten tvil om at samvirkets posisjon har blitt svekket de siste årene. Foto: Siri Juell Rasmussen

Konsesjonsgrenseøkningen har forsterka det, fordi de to andre aktørene – Norsk Kylling og Den Stolte Hane – kan øke produksjonen hos sine egne produsenter uten å ha problemer med overkapasitetsproblemer.

Kjære leser. Denne artikkelen er forbeholdt våre abonnenter.

Digital

Bestill
1 mnd til kun kroner 1,-

Helg+Digital

Bestill

1 mnd til kun kroner 1,-

- Papiravisen levert hjem fredag og lørdag

Komplett

Bestill

1 mnd til kun kroner 1,-

- Papiravisen levert hjem mandag til lørdag

Neste artikkel

Prishopp på kraftfôr: – Kan knekke bondeøkonomien