Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Flere unngår bompenger med elbiler

Stadig flere løser bompengefrustrasjonene ved å kjøpe seg elbil. Det siste året er antallet elbiler fordoblet i Norge.

Det er særlig salget i Møre og Romsdal og Rogaland som tar av.Elbilsalget har tatt av i Norge det siste året, viser tall fra miljøorganisasjonen ZERO. I snitt kjører det nesten dobbelt så mange elbiler på norske veier som i fjor, nå også utenfor storbyene.

Les kommentaren: Men på Finnøy kjøper de elbiler

- Mange er nok interessert i miljøaspektet med å ha en utslippsfri bil, mens mange også ser verdien i å ha en bil som er ekstremt billig i drift. Spesielt for alle som er avhengige av å bruke ferje eller dyre tunneler i det daglige kan det være store penger å spare på å bruke elbil, sier Gøril Andreassen, leder i miljøstiftelsen ZEROs transportavdeling.

Fredet viderePå torsdagens klimaforlik på stortinget ble elbilens fordeler, som at den er fritatt for engangsavgift og merverdiavgift ved kjøp, kjører gratis i bomstasjoner og kan benytte seg av kollektivfeltet, fredet videre til 2017.

- Det er ikke noen grunn til å sprette sjampanjen, men vi har fått en halv seier. Vi er fornøyd med å få lengre forutsigbarhet enn 2015 som vi hadde før klimaforliket, sier leder i Norsk Elbilforening, Snorre Sletvold i en pressemelding.

Annonse

Klimaforliket som ble inngått på Stortinget torsdag garanterer for avgiftsfordeler ved kjøp og bruk av nullutslippsbiler ut neste stortingsperiode, altså 2017 eller til antallet biler når 50 000.

God distriktspolitikkAsker kommune er fortsatt kommunen med flest elbiler. På andre plass kommer Finnøy kommune i Rogaland med 35 elbiler fordelt på 2.955 innbyggere. Og på tredjeplass kommer Averøy kommune i Møre og Romsdal, med 37 elbiler fordelt på 5.593 innbyggere.

- Elbil blir ofte sett på som et storbyfenomen, men flere og flere også utenfor de store byene i Norge kjøper nå elbil. God elbilpolitikk er derfor god distriktspolitikk, og det er viktig at de gode incentivordningene for elbil opprettholdes, sier Gøril Andreassen.

Neste artikkel

Nye tog må stå på tomgang om natten for å sikre nok strøm når de skal brukes