Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Falske grasrotbevegelser i gang

“Grasrotbevegelser” opprettet av smarte kommunikasjonsrådgivere. Det er ett av midlene som tas i bruk verden over, også i Norge, for å påvirke opinion og politikere. – Vi bruker grasrot-metodikk i Norge, bekrefter Burson-Marsteller.

Husker du kvinnene som i 1995 demonstrerte for lavere bilavgifter utenfor Stortinget? De kalte seg Kvinnfolk bak rattet og var en grasrotbevegelse som angivelig kjempet for tryggere konebiler. Mannfolka stikker av gårde med de store og gode bilene, men kvinnfolka har små og utrygge biler, var budskapet.

De startet et feministisk opprør mot høye bilavgifter foran Stortingets budsjettbehandling. Samferdselskomiteens leder Magnus Stangeland gikk rett på. Bilavgiftene ble satt ned 15 prosent. Etterpå viste det seg at denne “feministiske” bevegelsen var skapt av kommunikasjonsfirmaet Konsensus på oppdrag av Bilimportørenes Landsforening. Kunstgress for 5 milliarder

Kampen om medienes, opinionens og beslutningstakernes oppmerksomhet hardner til. Stadig mer utspekulerte strategier pønskes ut. Flere aktører satser nå på fiktive grasrotbevegelser kalt astroturfs, skrev Ukebrevet Mandagmorgen 6. september.

Astroturf er navnet på et kunstgress, og er blitt faguttrykket for opprettelsen av slike bevegelser som verktøy i kommunikasjonsrådgivernes verktøykasse. Astroturf-fenomenet vokser og sprer seg fra USA til hele verden. Opplysninger nyhetsbrevet har fått, viser at astroturfs bare i USA står for 800 millioner dollar, over 5 milliarder kroner. Ett aktuelt eksempel i USA er “Swift Boat Veterans for Truth”, som i valgkampen hevder å avsløre at presidentkandidat John Kerry lyver om sine heltegjeringer i Vietnam. Multinasjonalt i Norge

Hva så med Norge? I Mandagmorgen forteller administrerende direktør Claus Sonberg i det multinasjonale konsernet Burson-Marsteller sin avdeling i Norge, at også de gjør den typen aksjoner. Internasjonalt har de en egen enhet som jobber med å skape grasrotaksjoner. Byrået lover kundene hjelp til å skaffe lokalt tilpasset folkelig motstand.

– Er det riktig at Burson-Marsteller organiserer falske grasrotbevegelser i Norge, såkalte astroturfs?

– Jeg vil skille mellom falske grasrotbevegelser, astroturfs, og det å fremme reelle politiske og kommersielle interesser ved hjelp av grasrotmetodikk. Ja, vi jobber med grasrotbevegelser og bruker grasrot-metodikk i Norge, sier Sonberg til Nationen. Hjalp Europabevegelsen

Annonse

Det er offentlig kjent at Burson-Marsteller bisto Europabevegelsen under forrige EU-kamp fram mot 1994, og at Europabevegelsens tidligere leder Sigurd Grytten, som nå deltar i ja-nettverket Radikalt Europa, er blant medarbeiderne nå.

– Er nettverket Kysten inn i EU eksempel på en bevegelse dere har vært fødselshjelpere for?

– Vi kommenterer aldri hvilke kunder vi jobber for, svarer Sonberg.

– Finnes det grasrotorganisasjoner i Norge per i dag, som dere har bidratt til?

– Ja, det gjør det. Jeg har tatt en runde med kundene, men ingen av dem ønsker å dele sine erfaringer offentlig. Og da kommenterer vi ikke kundeforhold, sier Claus Sonberg. – Lett match

Medieprofessor Sigurd Allern som har skrevet bok om kommunikasjonsbyråenes makt over media, sier følgende til Mandagmorgen: “Det er lett å få pressen til å gå fem på dersom det er noe som er annerledes, kvinner som er opptatt av bilavgifter, eller SVere eller fiskere for EU.”

Neste artikkel

Mel fra prestefrue-legat i 395 år