Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

EU vil innføre trafikkontroll av traktorer

Hvis forslaget til ny trafikksikkerhetspakke fra EU går gjennom i Norge, kan det bli innført EU-kontroll på både traktor, motorsykkel og moped.

EU-kommisjonen presenterte 13. juli forslag til ny trafikksikkerhetspakke. Sentrale deler av forslaget tar for seg endringer i regelverket for periodisk kontroll av kjøretøyets tekniske standard - også kjent som EU-kontroll - og regelverket for kontroll av kjøretøy langs vei.Les også: Traktor på motorveg kan bli tillatt- Forslaget kan føre til EU-kontroll av både moped, motorsykkel og traktor, noe vi ikke har i dag, sier Lars-Erik Kjellesvig fra Vegdirektoratet. Behandles som lastebil Forslaget om EU-kontroll på traktorer innebærer kontroll av alle traktorer med såkalt konstruktiv hastighet over 40 kilometer i timen, med andre ord traktorer som er bygget med tanke på å kunne kjøre over 40 kilometer i timen. - Kommisjonen begrunner forslaget om å inkludere traktorer med konstruktiv hastighet over 40 kilometer timen med at de i økende grad brukes i lokal transportvirksomhet. Denne typen traktorer har et skadepotensial som er sammenlignbart med skadepotensialet til lastebiler, og bør derfor etter Kommisjonens syn behandles likt i forhold til kontroll, sier Kjellesvig, som ikke vil si noe om når det nye kontrollregimet kan bli innført. Gjelder kun de største Arild Bustnes i Norges Bondelag er ikke i utgangspunktet negativ til innføringen av kontroll på de største traktorene. - En kontroll av kjøretøy må en være positiv til. Men innføring av EU-kontroll har både praktiske og økonomiske konsekvenser for bonden det bør tas hensyn til, sier han. Han legger til at det ikke vil bli snakk om noe betydelig beløp for bonden i året, men sier innføringen vil være nok et eksempel på krav fra det offentlige som har en kostnadsside.- Bør ikke ha samme kravBonde Leif Harbo fra Jæren mener også bøndenes lave bruk av traktorer på vei gjør at det må skilles mellom lastebil og traktorers behov for EU-kontroll. - Vi bønder som bruker traktorer er bare på veien om vi må, vi ønsker i utgangspunktet å kjøre der så lite som mulig. En traktor som kun kjører sporadisk langs vei, bør ikke ha de samme kravene som en lastebil som kjører lange strekninger langs veien hver eneste dag, sier han. Les hele saken i e-avisa eller i papirutgaven 7. september.

Annonse

Neste artikkel

Satsing på unge traktorentusiaster holder Jo André i hjembygda