Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Designsatsing gir rekordresultater

Lerum, Posten og Nille er nominert til Design Effekt Grand Prix for resultatene de har oppnådd gjennom satsing på design.

Lerum, Posten og Nille kniver nå om den Design Effekt Grand Prix, den gjeveste utmerkelsen som deles ut under Næringslivsdagen onsdag 20. oktober.

Spiser av syltetøymarkedet

For noen år siden måtte saft- og syltetøyprodusenten Lerum erkjenne at premiummerket «Bestemor Lerum» ikke solgte godt nok, på tross av stabil omsetning. Selskapet valgte derfor å redesigne produktet.

Relanseringen i september 2008 under navnet «Lerums Utvalde» viste seg raskt å bli en suksess. Året etter hadde nyskapingen økt syltetøysalget med nesten 55 prosent i forhold til forgjengeren, og sto for hele 87 prosent av veksten i varegruppen syltetøy og marmelade.

Nytt møtte gammelt

Som fjerdegenerasjons etterkommer av grunnleggerne Kari og Nils H. Lerum var det viktig for Trine Lerum Hjellhaug at det nye designet viste fram selskapets verdier gjennom over 100 år. Likevel måtte store grep gjøres for å treffe nye kjøpere.

- Øyet smaker når kunden handler i butikken. Derfor ble det viktig med et tiltalende glass som skilte seg ut i mengden. Det gamle og karakteristiske norgesglasset ble brukt som utgangspunkt, i tillegg til at vi hentet fram min oldefars gamle signaturlogo fra 1928. Den gamle logoen er blitt et slags kvalitetssymbol som viser at vi går god for våre egne produkter, sier Hjellhaug i en pressemelding.

Postvirvar ble samlet

Ved årtusenskiftet sto Posten overfor store utfordringer. Nesten 90 prosent av den statlige bedriftens virksomhet hadde blitt konkurranseutsatt. Etter flere offensive oppkjøp besto Posten av et virvar av selskaper og virksomheter. Noe måtte gjøres for å samle trådene. Resultatet ble en av tiårets mest vellykkede merkevarehistorier.

* Arrangeres av Norsk Designråd, som har som formål å inspirere og bidra til at norsk næringsliv investerer i design i sin forretningsutvikling.

Annonse

Etter to og et halvt år med hemmeligstemplet strategisk arbeid og designutvikling kunne konsernet presentere to nye symboler, der Bring står for post- og logistikkløsninger for bedriftsmarkedet i Norge og Norden.

Før lanseringen i 2008 var Posten på 25. plass i omdømme ifølge Synovates rangering av store norske bedrifter. I 2009 hadde de klatret 13 plasser opp, og i 2010 har de klatret videre til 11. plass.

Mer enn billigdesign

Bak Nilles nominasjon til Design Effekt Grand Prix ligger historien om en gigantisk snuoperasjon, både økonomisk og omdømmemessig.

Gjennom 90-tallet var Nille-kjeden i sterk vekst, men på begynnelsen av 2000-tallet stoppet det opp. I 2006 kom det inn nye eiere som raskt bestemte seg for å modernisere og revitalisere hele kjeden. Målet var å gjøre Nille til et sted fornuftige forbrukere besøker for å kjøpe produkter til hyggelige anledninger som gir verdi for pengene.

Rekordresultater

Rundt tre år senere er resultatene av endringsprosessen nesten overveldende. De gamle kjernekundene er fortsatt lojale, samtidig som nye kunder strømmer til Nille-butikkene. På toppen av dette bruker kundene mer penger på Nille enn før. Målsetningen for Nille-prosjektet var å øke snittomsetningen per butikk fra 3,4 millioner til 4,5 millioner kroner innen 2012. Allerede ved årsskiftet i år ble dette målet nådd og passert. Snittomsetningen per Nille-butikk har økt med hele 40 prosent siden 2006.

Enestående eksempler- Dette er de aller beste eksemplene vi kan finne i Norge akkurat nå på hvordan strategisk designsatsing lønner seg, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd.

Hun er prosjektleder for Design Effekt, som har som formål å vise fram og hedre kommersielt lønnsomme norske designprosjekter.

Neste artikkel

Sjømatjubel over frihandelsavtale