Annonsørinnhold

Annonse

En matnasjon av kule små eller solide store?

Norsk mat gir rundt 100.000 arbeidsplasser i matindustrien rundt om i hele landet. Små og store matprodusenter landet rundt, gir oss sunn og trygg mat av god kvalitet. Det skal Norge utnytte enda mer gjennom regjeringens satsning på «Matnasjonen Norge». Det gir muligheter, både for store og små.

Matnasjonen Norge skal gi muligheter for alle. Det er et symbiose av bidrag fra større og mindre aktører. Foto: Matmerk
Matnasjonen Norge skal gi muligheter for alle. Det er et symbiose av bidrag fra større og mindre aktører. Foto: Matmerk

Matnasjonen Norge er etablert som en politisk ramme for næringsutvikling og verdiskaping med utgangspunkt i sunn og trygg norsk mat. Vi skal satse på produktutvikling, innovasjon, kanskje til og med eksport basert på både lokalmat- og drikke og på matindustrien.

Lokal mat og drikke utvilsomt viktig i denne satsingen. Norske oster vinner VM, vi vinner internasjonale medaljer for kjøtt og akevitt. Matfestivalene blomstrer rundt om i hele Norge. Vi er med all mulig grunn stolte av alt dette. Men burde vi kanskje være like stolte av den litt mer underkommuniserte mat- og drikkeindustrien vår? For skal «Matnasjonen Norge» lykkes, ja så trenger vi en norsk matindustri basert på norske ressurser. Det er nemlig flest hverdager enn helger og høytider, og da trenger vi norsk hverdagsmat.

Norsk mat- og drikkeindustri er en kraft i næringsutvikling og verdiskapning. Men hvordan skal vi ivareta de små slik at de forblir kule og samtidig har en matindustri som gjør det store grepene og sikrer sunn og trygg norsk mat?

Lokalmat er en viktig del av satsingen Matnasjonen Norge. Foto: Matmerk
Lokalmat er en viktig del av satsingen Matnasjonen Norge. Foto: Matmerk

Den norske modellen

Vi lager jo verdens beste ost, men samtidig er de lokale osteprodusentene helt avhengige av Tine i den daglige driften. Det er jo den samme melka som lager Kraftkar og Norvegia. Kanskje ligger grunnpilaren for Matnasjonen Norge her?

Samarbeid mellom liten og stor er nødvendig for retningen videre. Der store aktører som Tine og Nortura tar seg av investering i forskning- og utvikling på høyt internasjonalt nivå. Det skaper også kunnskap og kompetanse alle kan dra nytte av. Dermed kan små aktører konsentrere seg om å lage den aller beste osten eller det aller beste fenalåret. Slike samarbeid bygger næringsutvikling i tråd med «Matnasjonen Norge». Her er det plass til både de små lokalmatprodusentene og de store som sikrer sunn og trygg mat til hele befolkningen.

Er opprinnelse viktig?

Nordmenn vil både ha norsk «vanlig mat» og lokalmat. Akkurat som vi ønsker oss vanlig pils og en et mer lokalt særpreget. Opprinnelse er noe vi er opptatt av. Hele 89 prosent av forbrukerne kjenner Nyt Norge, og 45 prosent sier de alltid velger produkter med Nyt Norge-merket i butikken. Samtidig ser vi en god økning de siste årene på kjennskap til lokalmatmerket Spesialitet og ikke minst - en villighet til å betale noe mer for produkter med disse merkene.

Annonse
89 prosent av forbrukerne kjenner Nyt Norge, og 45 prosent sier de alltid velger produkter med Nyt Norge-merket i butikken. Foto: Matmerk
89 prosent av forbrukerne kjenner Nyt Norge, og 45 prosent sier de alltid velger produkter med Nyt Norge-merket i butikken. Foto: Matmerk

Å satse på merkeordninger gjør det lett for forbrukerne å finne mat og drikke produsert på norske råvarer og pakket og foredlet i Norge. Dette er et konkurransefortrinn der det teller mest, i butikken. For det er i handleøyeblikket (og det er vanligvis rundt 1,8 sekunder) slaget står. Det er der og da stressede småbarnsforeldre skal legge en norsk ost eller norsk kjøttdeig til fredagstacoen i handlekurven. Vi mener merkeordninger og opprinnelse må være en grunnpilar i arbeidet videre med næringsutvikling og innovasjon i Matnasjonen Norge.

Fakta er at dette betyr noe for norske forbrukere. Mat som profileres med historier om opprinnelse, dyrkingsforhold, kulturlandskap eller andre spesielle egenskaper, byr på en merverdi vi forbrukere vil betale for.

Gode norske råvarer er en av grunnpilarene i Matnasjonen Norge. Foto: Matmerk
Gode norske råvarer er en av grunnpilarene i Matnasjonen Norge. Foto: Matmerk

Kule små og solide store

Regjeringens satsning «Matnasjonen Norge» skal bringe oss til nye mathøyder. Sunn og trygg mat skal lages med gode norske råvarer, en bærekraftig ressursforvaltning og med god plante- og dyrehelse.

Det er neppe noe fasitsvar om hvem som bør sette kursen for «Matnasjonen Norge». Det som er sikkert er må være plass til både de kule små og de solide store.

Og aller viktigst, vi må gjøre det enkelt for forbrukeren å finne den norske maten og drikken i butikken, og fortelle dem hvorfor de skal velge norsk mat.

Vi importerer allerede 60 prosent av det vi spiser. Skal vi virkelig bli en Matnasjon så må vi produsere mer av den maten og drikken vi skal ha selv. Matindustri, myndigheter, bonden og den lokale bryggeren og ysteren må dra dette lasset sammen.

Fakta

Norsk mat- og drikkenæring er den største fastlandsindustrien i Norge. Det anslås at omtrent 100.000 personer i Norge arbeider i næringer tilknyttet fiskeri, oppdrett og landbruk. Statistisk sentralbyrå gir ut statistikk på antall sysselsatte i fiskeri og oppdrett, samt hvor mange gårdsbruk det er i Norge. I tillegg kommer ansatte i mat- og drikkeindustrien. (Kilde SSB)

Salget av lokalmat- og drikke i dagligvare var på 4,97 milliarder i 2018. (Kilde Nielsen) Dette salget har økt jevnt de siste årene, men flatet ut i fjor.

60 % sier de velger norsk mat når de kan i butikken

Norsk håndverksøl utgjør 4 % av ølsalget

Neste artikkel

Kun 1 prosent foretrekker importert kjøtt - og ribba skal være norsk