Dette er et annonseprodukt fra Tun Media produsert etter gjeldende retningslinjer

Annonse

Vil lære nordmenn å spise tang og tare

Fram til for få år siden var det fisken og sjømaten man høstet fra havet i Lofoten. I 2016 så imidlertid en ny havnæring dagens lys. Fiskerdattera Angelita og halvt japanske Tamara etablerte Lofoten Seaweed med en ambisjon om å få nordmenn til å bruke tang og tare i matlagingen.

Angelita og Tamara har allerede fått mye oppmerksomhet rundt produktene sine og har stor suksess med det som mange ser på som ugress i havet. Foto: Christian Løken

I naturskjønne omgivelser, på det lille fiskeværet Napp i Lofoten, har man levd av havet så lenge det har bodd folk der. Hit har de to venninnene Angelita Eriksen (43) og Tamara Singer (38) flyttet inn i en nedlagt skole og i fiskebua til Angelita sin far. Her jobber de med å utvikle og produsere unike produkter med utgangspunkt i tang og tare. Bedriften deres har fått mye oppmerksomhet, og nå er de en av finalistene i Årets lokalmat gründer 2019. Prisen deles ut av næringsorganisasjonen for bygdeturisme og gårdsmat, HANEN, og dagligvarekjeden MENY.

Angelita

«Tang er en utrolig bra råvare som har mange fantastiske kvaliteter. Den smaker godt, har et høyt næringsinnhold og ikke minst er den fornybar. »

– Tang er en utrolig bra råvare som har mange fantastiske kvaliteter. Ikke bare smaker den godt, den har også et høyt næringsinnhold, er helsebringende og ikke minst er den fornybar og bærekraftig, forteller Angelita entusiastisk mens regnet høljer ned. For noen minutter siden skinte sola i det ville og dramatiske Lofoten.

Tamara Singer er oppvokst med japanske mattradisjoner som hun har tatt med seg når produktene til Lofoten Seaweed skal utvikles. Foto: Christian Løken

Forener Japan og Nord-Norge

Nettopp på grunn av tangens mange kvaliteter, begynte Angelita for noen år siden å forske på denne til nå undervurderte råvaren. Hun jobbet da som fysioterapeut og trivdes godt med det. Men hun kjente en dragning mot havet og ikke minst mot å lære mer om bruk av tang og tare. Det ble mange telefoner og spørsmål til studievenninnen og fysioterapeutkollega Tamara. Hun er halvt japansk og er oppvokst med tang som hverdagsmat.

– Min mor har laget mat med tang helt fra jeg var liten, sier Tamara. Hun forteller at tang er enkel å bruke i matlagingen og smaker veldig godt. Tang inneholder nemlig naturlig umami, den femte smak! Umami er en utrolig smak i seg selv, og fungerer i tillegg som en smaksforsterker i kombinasjon med andre ingredienser.

Lofoten Seaweed

Holder til i Napp i Lofoten

Drives av Angelita Eriksen og Tamara Singer

Produserer matprodukter og hudpleieprodukter med tang og tare

Omsetning i 2018: 1 100 000 kroner

Produkter: Assorterte tangdryss, sjokolade, hudpleieprodukter

Innovasjon: Nyttegjøring av tang og tare som en bærekraftig og fornybar ressurs

Distribusjon: Direkte

Les mer på: www.lofotenseaweed.no

Med Lofoten Seaweed har de to driftige jentene forenet Japan og Nord-Norge ved å kombinere den lokale råvaren med eldgamle japanske mattradisjoner. Sammen har de utviklet en produktserie med tang og tare som hovedingrediens.

Lofoten Seaweed har spesialisert seg på ulike typer tangdryss. Tang inneholder naturlig umami, den femte smak. Umami kan brukes for sin egen smak eller som en ingrediens som fremhever andre smaker. Foto: Christian Løken

Edel råvare

Og tang er ikke bare tang. Det finnes et bredt utvalg av sorter og smaker. Trøffeltang er en av de edleste sortene, og den har mye av den samme smaken og aromaen som trøffel. Dette har jentene fått vist frem ved at flere av norges stjernekokker og gourmetrestauranter har oppdaget produktene deres.

Gjennom et samarbeid med Årets kokk og den prestisjetunge Bocuse d'Or-konkurransen, var trøffeltang en ingrediens i flere av finalerettene til norges finalist, Christian Pettersen, i 2019.

– Vi investerer mye tid og ressurser i å utvikle nye produkter og smakskombinasjoner, så samarbeidet med kokkelandslaget har vært utrolig givende. I tillegg gjorde det at mange fikk øynene opp for oss, sier Angelita.

Juryens begrunnelse

«Lofoten Seaweed er et spennende fellesskap av kvinnelige gründere som er trendsettende i bruk av sjøbaserte råvarer. Bedriften har fått mye oppmerksomhet rundt konseptet sitt og satser utradisjonelt på eksport.»

I arbeidet med å utvikle nye produkter, er Tamaras mor en viktig bidragsyter. Hun har laget mat med tang og tare hele livet, og tar ofte turen til Lofoten når nye produkter skal testes og tilpasses.

Et av signaturproduktene våre er Lofoten Umami. Dette er et tangdryss som består av blant annet tørrfisk og tang. For å få det perfekte smaksbildet i dette produktet har vi gjort en japansk vri med tørrfisken ved å tilføre en type lake på fisken før tørking.

Annonse

Vil lage produkter for folk flest

– De produktene vi produserer per i dag er veldig «high end», men vi har en ambisjon om å gjøre tang mer tilgjengelig for alle kjøkken. Vi vil gjerne kunne tilby enklere produkter som kan fungere like godt til hverdags og fest, forteller Tamara.

Og det er akkurat denne type produkter jentene har hatt fokus på den siste tiden.

– Vi har utviklet et produkt som kommer på markedet om kort tid. Produktet egner seg som hverdagsmat og er veldig enkelt å bruke. Dette har vi stor tro på og vi håper at dette kan utvide markedet vårt, forteller Angelita begeistret.

Vil ekspandere

Gründerne har allerede et betydelig marked og det er stor etterspørsel etter produktene deres. I tillegg til stor lokal interesse i Lofoten, både blant fastboende og turister, kan produktene kjøpes i utvalgte dagligvare- og fiskebutikker flere steder i landet. De har også et samarbeid med Hurtigruta og flere restauranter bruker produktene deres. Også i Sverige, Danmark, Tyskland og England er det mulig å få tak i produktene, og de snuser på det amerikanske og japanske markedet.

Lofoten Seaweed opplever stor interesse for signaturproduktet deres Lofoten Umami, et tangdryss der jentene har skapt et helt eget smaksbilde ved å kombinere tang og tørrfisk. Foto:Christian Løken

– Vi har allerede litt eksport, og dette satser vi for fullt på fremover. Vi reiser rundt for å promotere produktene våre, og håper å lande minst én stor kontrakt i løpet av året, sier Tamara.

Hun forteller at de trenger å ekspandere for å få bedre fortjeneste og for å kunne ansette flere folk.

– Vi har rett og slett alt for mye å gjøre, forteller Tamara, som også innrømmer at de har vært overrasket over hvor mye jobb det er å få en bedrift til å gå rundt.

– I oppstarten fikk vi økonomisk støtte fra kommunen og Innovasjon Norge. Vi brukte mye av ressursene på å sette produksjonen i system, og ikke minst på designarbeid, forteller Tamara.

De to ambisiøse venninnnene står selv for pakking og utsendelse av de trendsettende produktene sine. Foto: Christian Løken

Gjør alt selv

Per i dag er de to gründerne hands-on i alle faser av produksjonen. De står selv for innhøsting av tangen fra havet, produktfremstilling, pakking og utsendelse av de ferdige produktene.

– Nå ønsker vi å ta Lofoten Seaweed et steg videre. Vi jobber med å få avtaler på distribusjon, og vi trenger investorer for å få ut det fulle potensialet i bedriften vår, sier de to.

Begge jobber fremdeles som fysioterapeuter en dag i uka, men det har de egentlig ikke tid til. De vil ha fullt fokus på bedriften sin.

– Vi skal finne det produktet som vil gjøre oss til en stor suksess – det ene produktet som alle bare ha, og som vil gjøre at tang og tare blir en naturlig del av det norske kostholdet. Det er vi helt sikre på at vi skal klare, sier de to modige gründervenninnene.

Angelita og Tamara har allerede fått mye oppmerksomhet rundt produktene sine og har stor suksess med det som mange ser på som ugress i havet.

Årets lokalmatgründer 2019

Konkurransen er en gründerpris innen lokalmat

Prisen gis til den bedriften som har vært best på innovasjon, nyskaping og lønnsomhet. Les mer om prisen her

HANEN og MENY står bak kåringen som skjer for femte gang i år

Fra 1. august kan du stemme på din favoritt på www.hanen.no

Vinneren blir avslørt under åpningen av Dyrsku’n i Seljord den 13. september 2019

Neste artikkel

Kjærlighet til ost og stølsliv