Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Burger King lanserer bunadsveske – bunadsekspert er skeptisk

Burger Kings bunadsveske har fått massiv respons i sosiale medier. Leder for Norsk institutt for bunad og folkedrakt er skeptisk, og tror man ikke vil se vesken på 17. mai.

Burger Kings bunadsveske er selvfølgelig prydet med en burger. Men ikke alle er positive til denne måten å frakte 17. mai-måltidet på. Foto: Burger King

Den nye bunadsvesken til Burger King skal kunne romme en burger, og er selvfølgelig prydet av en brodert burger på forsiden.

– Pølsen har lenge vært den selvutnevnte kongen av 17. mai. Nå hadde vi lyst til å utfordre pølsens posisjon hos det norske folk. Med det som bakgrunn laget vi et produkt som er både humoristisk og praktisk for alle feststemte, men sultne, bunadskledde nordmenn på 17. mai, sir Heidi Moss, markedsansvarlig hos Burger King i Norge.

Ifølge Moss har flere meldt sin interesse for å sy vesken, og burgerkjeden har laget en broderingsoppskrift. Men vesken vil ikke bli masseprodusert.

– Gjennom sosiale medier har vi fått mange forespørsler om å få tilsendt oppskrift og egne sy-kit (DIY kit), slik at de kan lage sin egen veske. Dette er noe vi har produsert på forhånd, sier hun.

Bunadsekspert er skeptisk

Bunaden har sterke røtter i den norske kulturen, og mange vil nok derfor reagere dersom noen bruker vesken på 17. mai. Camilla Rossing, leder i Norsk institutt for bunad og folkedrakt ser på forslaget mest som et stunt fra Burger King.

– Jeg tror neppe noen kommer til å sy seg noe lignende. Ellers en morsom idé, og det kan absolutt være lurt å ha med seg nistepakke om 17. mai-toget blir langt og tungt å gå, sier hun.

Hun mener derimot det er bedre løsninger som passer til bunaden.

– Norsk institutt for bunad og folkedrakt anbefaler folk å heller pakke en liten kurv med mat, eventuelt en tine med graut om man vil være helt korrekt, sier hun.

Annonse

– Skaper en positiv og morsom twist

Burger King selv frykter ikke sterke reaksjoner fra bunadstilhengere. Moss mener kampanjen heller viser stor respekt for den norske tradisjonen.

– Med en morsom tilnærming som setter et positivt lys på bruk av bunad hos unge mennesker, tenker vi at vi ikke rokker ved sterke bunadstradisjoner, men tvert imot skaper en positiv og morsom twist som bidrar til at bunad er trendy, morsomt og noe vi alle gleder oss til å bruke på Norges nasjonaldag.

Tall fra Norsk institutt for bunad og folkedrakt viste at det i 2016 var mer enn 2,5 millioner bunader i norske hjem. Bunad skaper mye engasjement rundt om i landet på 17. mai.

På tross av tradisjonene er det mange som er positive til bunadsvesken fra Burger King i kommentarfeltene på Facebook.

– Vi ser at svært mange engasjerer seg positivt i kommentarfeltene og vi får mange forespørsler om hvordan man kan få fatt i en slik veske, sier Moss.

Bunaden har sterke tradisjoner i den norske kulturarven. Her fra pressevisning av Dronning Sonjas KunstStall, hvor utstillingen har navnet "Tradisjon og inspirasjon." Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Fra folkedrakt til bunad

Bunaden har vært brukt i Norge siden midten av 1800-tallet, og det finnes i dag rundt 450 drakter som går under tittelen bunad, skriver Norsk institutt for bunad og folkedrakt.

Bunaden stammer fra de gamle folkedraktene som kom på 1700-tallet, og var brukt i bondesamfunnet. Ut over 1800-tallet forsvant folkedrakten på grunn av den industrielle revolusjonen, men med nasjonalromantikken ble folkedrakten igjen populær, og ble dermed til bunad.

Neste artikkel

Betre vekstvilkår for grovfôret i år