Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Dyreaktivistorganisasjonen PETA med aksjer i pelsjakke-gigant

Dyrevernorganisasjonen PETA er kjent for sine aktivistiske metoder. Nå har organisasjonen valgt en annen aksjonsform - nemlig å kjøpe opp aksjer i vinterjakkeselskapet Canada Goose, for å bruke representasjonen til å protestere mot selskapets bruk av pels.

Jenny Dahl Bakken
Publisert: 18.03.17 16:44 | Oppdatert: 18.03.17 19:53

Torsdag denne uka ble det verdenskjente selskapet Canada Goose børsnotert i USA. De offentliggjorde 20 millioner aksjer, og salget gikk over all forventning - selskapets verdi steg med 25 prosent.

Ikke alle kjøpte aksjer fordi de ønsker å tjene penger på selskapet. Dyrevernorganisasjonen PETA varslet i forkant av børsnoteringa av de kom til å kjøpe aksjer. «Vi investerer for å protestere,» var slagordet fra den aktivistiske dyrevernorganisasjonen.

Titusenvis av kroner

– Vi skal kjøpe aksjer for minimumsbeløpet som gir oss rett til å delta og snakke på aksjonærmøter, og til å komme med forslag til resolusjoner, skrev selskapets Kate Tuggle. Organisasjonen lovet at de skulle bli «selskapets verste mareritt».

Ifølge det amerikanske nyhetsnettverket CBC, endte organisasjonen med å kjøpe 230 aksjer til en sum av 4000 amerikanske dollar. Det tilsvarer omtrent 34.000 kroner. Det er dobbelt så mye som minimumsbeløpet på 2000 dollar, som var nødvendig for å få representasjonsrett på selskapets årsmøte og aksjonærmøter. Samtidig lovet organisasjonen at de ville deinvestere så fort de var fornøyde med dyrevelferdsframgangen.

• Les også: Ny dyrevernorganisasjon vil redde burhøns

Det er ikke første gangen PETA bruker aksjeeierskap for å påvirke. Selskapet har tidligere kjøpt aksjer i blant annet McDonald's, General Electric og Hermès, og omtaler sin erfaring med dette som positive. I noen selskaper har de fått til visse endringer, som i McDonalds sin linje på krav til dyrevelferd, i andre har de lagt betydelig press på selskapet.

Til tross for aksjekjøpet vil PETA få begrensa påvirkning. Majoritetseierne er fremdeles Canada Gooses administrerende direktør Dani Reiss og finansselskapet Bain Capital. En aksjeaktivismeekspert (aksjonsformen er ikke uvanlig i USA) sier til CBC at han likevel tror PETA kan lykkes med å få oppmerksomhet rundt sine saker og å presse ledelsen til å gå med på å møte organisasjonen til dialog.

Jaktes med fotsaks

Canada Goose har lenge vært et populært merke i USA, og det har også funnet veien til Norge. Selskapet satser blant annet på Europa som et vekstmarked, men har tidligere kun hatt egen butikk i Toronto i Canada - fram til i fjor, da kjeden åpnet sin første butikk i New York. Også da ble de møtt med aktivisme fra PETA og andre, som sto utenfor butikken med slagord og aksjonseffekter.

Jakkene er kontroversielle fordi det er en pelskant på dem. Pelsen selskapet bruker er fra prærieulver, som lever vilt i Nord-Amerika, selskapet har ikke egne oppdrettsgårder.

• Les også: «Høgre-landsmøtet: Plast, pels, pils og pensjonistar»

PETA hevder jakten foregår på en inhuman måte som skaper stor lidelse for dyrene, men de har ikke fått medhold hos canadiske konkurransemyndigheter i at Canada Goose driver villedende markedsføring når de sier at dyrene er avlivet på humane vis av jegere med lisens. Jakten er lovlig i USA og Canada, men foregår blant annet ved bruk av fotsaks, noe som er en ulovlig jaktmetode i Norge, blant annet av dyrevelferdsgrunner.

Jakten på prærieulvene og pelskanten har gjort selskapet kontroversielt verden rundt, også her i Norge har dyrevernere bedt folk velge bort produktene, blant annet organisasjonen NOAH.

Tilhengerne av selskapet påpeker at prærieulvbestanden er i vekst i USA, og i flere stater er blitt så stor at myndighetene tillater fri jakt på dyret.

• Les også: Departementet ber næringa lage dyrevelferdsprogram for mink



Du må ha en Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto for å debattere. Vis omtanke og hensyn. Debatten redigeres i ettertid. HER er oversikten over debattreglene.
comments powered by Disqus
Annonse
Annonse
Annonse