Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Coop Danmark tar selvkritikk for denne forsiden

Danske bønder har oppfordret til boikott av Coop på grunn av kjedens øko-kampanje. Nå tar Coop selvkritikk.

Faksimile: Samvirke / Coop Danmark

Coop Danmark har denne måneden en kampanje for økologisk mat.

Som en del av kampanjen er også deler av dagligvaregigantens medlemsmagasin Samvirke, som ifølge Coop selv leses av 1,1 millioner dansker hver måned, viet til artikler om økologisk mat og sprøytemiddelrester i mat fra konvensjonelt landbruk. På forsiden magasinet poserer en person med vernedrakt, gassmaske og hansker ved en tallerken med salat sammen med tittelen «Sprøytegift er hverdagskost».

Denne forsiden har fått mye oppmerksomhet i Danmark den siste uken. Faksimile: Samvirke / Coop Danmark

Kampanjen har fått danske bønder til å rase, og Flemming Fuglede Jørgensen, leder for organisasjonen Bæredygtigt Landbrug, gikk tidligere denne uken ut og oppfordret til boikott av Coop.

Annonse

Nå tar Coop, som er Danmarks største dagligvareaktør, selvkritikk for forsiden på medlemsmagasinet.

– Når den som her fullstendig fjerner fokus fra sakens kjerne, så har det gått for langt, sier Jens Juul Nielsen, informasjonsdirektør i Coop Danmark, til Danmarks Radio.

– Noen ganger må man sparke ballen hardt for å få i gang en debatt. Men her har man sparket for hardt og støtt noen mennesker for mye. Det er vi lei oss for, og det beklager vi, sier Nielsen.

Han understreker likevel at han står inne for innholdet i kampanjen, og at de fortsatt vil jobbe for å fremme økologi.

Neste artikkel

Frankrike rammet av smørkrise