Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Slukker lyset i tunnelene

For å spare penger vil Vegvesenet mørklegge tunneler når de ikke er i bruk.

- Det står mye lys og brenner inne i fjellet i Norge i dag, sier avdelingsdirektør for teknologiavdelingen i Vegdirektoratet, Karl Melby.

Norge er et av de landene i verden med flest tunneler. Mange av dem er svært lite brukt, spesielt om vinteren og på nattestid.

- Vi kan spare enorme summer på å lysregulere disse tunnelene. Men jeg vil ikke gjette på noe konkret tall, sier Melby.

Annonse

Vegvesenet har allerede utstyrt tre tunneler med styringssystemer for belysning.

Mørkt forsøkEiavatntunnelen i Nordland fikk installert behovsstyrt lys i fjor, som den første tunnelen i Norge. - Forsøket har gått aldeles utmerket, og trafikkanter sier at de ikke har merket noen forskjell, forteller Melby.Lyset i tunnelen tennes når bilene passerer en sløyfe i asfalten omtrent 50 meter fra tunnelinngangen. Tunnelen har også sensorer som fanger opp fotgjengere og syklister. Når sensoren er aktivert er tunnelen lys i cirka fem minutter. Men den har også nødlamper som lyser hele tiden.- Det viktigste er sikkerheten. Vi må ha systemer som fungerer hvis en bil får motorproblemer, eller andre ting skjer inne i tunnelen, sier Melby.Lyset er også hvitere enn vanlig tunnellys, og mer likt dagslys.Flere tunnelerNyåpnede Omskartunnelen i Mo i Rana er den andre tunnelen som er utstyrt med behovsstyrt lys. Lofotens fastlandsforbindelse, som åpner til høsten, blir den tredje tunnel hvor ordningen prøves ut.- Nå prøver vi på to litt større tunneler, så får må vi evaluere prosjektene eter på. Men det er et stort antall tunneler i Norge hvor dette er mulig, sier Melby.I følge regelverket skal det være lys i alle tunneler som er lengre enn 500 meter. Norge har cirka 375 tunneler på mellom 500 og 3000 meter, og 65 tunneler som er lenger enn 3000 meter. Samlet har Norge 900 kilometer tunnel.- Det er ikke tvil om at det er mange penger å spare, sier Melby.- Skjønner poengetTrygg Trafikk reagerer ikke på forsøkene med behovsregulert lys i tunneler.- Så lenge det fungerer, så er det sikkert greit. Men sikkerheten må vurderes nøye, sier plan- og utredningssjef i Trygg Trafikk, Tori Gryteli.Hun ser også poenget i at det kun trengs lys når det er biler i tunnelene.- Det er mange hensyn å ta, og i forhold til strømsparing og miljø ser jeg poenget, sier Gryteli.Vegdirektoratet begynte med ENØK-prosjekter i 2004 og har flere forsøk på gang. Sammen med Oslo kommune tester de ut lyktestolper som demper belysningen ved månelys og når det er snø. Og i Jarbrutunnelen er det installert strømsparende lysdioder i stedet for lyspærer. Så langt har direktoratet spart inn 10 GWh per år.

Neste artikkel

Mel fra prestefrue-legat i 395 år