Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Orkel troner fortsatt på tilhengertoppen

Det selges stadig flere landbrukshengere i Norge, og på toppen troner fortsatt norske Orkel. Posisjonen er på langt nær like trygg som før, for bak følger en rekke merker med sterk vekst.

Til tross for en økning på over 14 prosent i markedet, klarer ikke Orkel å beholde sine markedsandeler.

Med fem færre solgte hengere enn i 2011 reduseres markedsandelen fra 19 4 til 16,8 prosent. Samtidig har samtlige andre merker på topp 10 en økning i salget. I 2010 ble det registrert 1 640 landbrukshengere, i 2011 landet man på 2 010, og i løpet av fjoråret fikk hele 2 296 nye hengerer skilt.

Markedet har dermed økt med 40 prosent på tre år. Denne veksten har dessverre ikke Orkel tatt del i. Tvert i mot har de opplevd en dramatisk nedgang der markedsandelen nærmest er halvert på to år. Les også: Slik er reglene for tilhengervekt På en klar andreplass havner Weckmann, som importeres av Sisu Produkter. De solgte 302 hengere i 2012, noe som gir de en markedsandel på 13,2 prosent.

På siste pallplass havner Foss-Eik med 180 registreringer, før markedsvinneren Palms dukker opp på fjerdeplass med 166 registreringer. Det gir dem en salgsvekst på 40 prosent.

Annonse

Av andre merker som vokser sterkt i markedet nevner vi Agromet som opplevde en salgsvekst på 67,7 prosent, og Chieftain med formidable 124,3 prosent vekst. Les også: Trekkroken som finner hengeren Statistikken har lenge hatt en stor andel hengerer under «Andre merker», men det kan se ut som registreringsrutinene har bedret seg og flere av disse er navngitt på riktig måte. Antallet er nå nede i 150, en kraftig reduksjon fra 2011s 260.

Vi gjør oppmerksom på at vi ikke korrigerer eller modifiserer tallene, men publiserer statistikken som vi får den av Opplysningsrådet for veitrafikken. Denne artikkelen ble første gang publisert på traktor.no. Les her

Neste artikkel

Gården er en suveren arena for læring og omsorg – bruk den!