Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Flere kjøper økomat

Marianne Østby
Publisert: 01.04.13 08:39 | Oppdatert: 19.03.14 11:23

Omsetning av økologiske varer økte i 2012 med over 17 prosentfra året før, og utgjør nå 1,5 milliarder kroner.Den største varegruppen er økologisk barnemat, som i verdiutgjør 23 prosent av det totale barnematsalget, viser Statenslandbruksforvaltning (SLF) sin økologiske rapport for 2012.Salget av økologiske matvarer skjer i mange salgskanaler. Dendefinitivt største er dagligvarehandelen, der det ble handletøkologiske matvarer for 1,175 milliarder kroner. Bondens marked,abonnement, bakerier, storhusholdninger og spesialbutikker står for325 millioner kroner økologisk salg.Ifølge SLF er meieriprodukter den produktgruppen hvor detomsettes mest økologiske varer.Salget av økologisk barnemat er i sterk vekst, og økte med 31,6prosent i 2012.Økologiske egg økte også med 17,5 prosent.I 2012 var det drøyt 500 000 dekar økologiske arealer idrift, tilnærmet uendret fra 2011.Fylkene med størst økologisk areal var fremdeles Nord-Trøndelag,Sør-Trøndelag og Hedmark.Denne artikkelen ble første gang publisert på norsklandbruk.no. Les her