Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Det unike alternativ - og andre kommunale slagord

Haakon Barstad
Publisert: 12.06.11 19:08

Hvilken kommune synes du har det beste slagordet? Bli med på kåringen ved å stemme nederst (eller på høyre side) i denne artikkelen, og vær med i trekningen av gavekort på 500 kroner. Husk å oppgi navn og adresse slik at vi kan sende en eventuell premie.
Sjekk ut hele lista med kommuneslagord og stem fram det beste


Visste du at Nord-Odal griper mulighetene, og at Vegårdshei er levende og inkluderende. Eller at Fedje er landsbyen i havet, og at Gildeskål er det unike alternativ.

Her er flere eksempler på kommuneslagord:

«Ulstein kommune - der baug bryt båre». «Rømskog - Østfolds perle». «Eidsvoll - på historisk grunn inn i framtiden». «Kjem'n te Tynset så trivs'n».

Det er både stor variasjon og mange gjengangere blant slagordene kommunene har valgt seg. En gjennomgang Nationen har foretatt, viser at 198 av landets 430 kommuner har slagord.

Tallet baserer seg på nettsidene til kommunene. Det 198 kommunene som har et slagord godt synlig på forsiden er tatt med i oversikten.

Sjekk ut hele lista med kommuneslagord og stem fram det beste

Hvilken kommune synes du har det beste slagordet? Bli med på kåringen ved å stemme nederst i denne artikkelen, og vær med i trekningen av gavekort på 500 kroner. Husk å oppgi navn og adresse slik at vi kan sende en eventuell premie.


Mange av kommunene har valgt slagord som forteller at dette er kommuner hvor det er godt å bo. Rakkestad i Østfold er «den trivelige kommunen», Vestre Slidre i Oppland er «ein god stad å bu», mens i Sola tar de «ansvar for hverandre".

En annen vanlig løsning er å velge slagord som sier noe om at kommunen er i utvikling.

Åseral i Vest-Agder er «ein kommune i vekst», Finnøy i Rogaland er «eit øyrike i vekst», mens Vikna forteller at det er en kommune med «trivsel og vekst».

En tredje variant er kommuner som bruker slagordet til å fortelle at de er sentralt plassert i regionen de tilhører. Andebu ligger «i hjertet av Vestfold», Evje og Hornes mener de er «hjertet i Agder», mens Hjelmeland er plassert «i hjarta av Ryfylke».

Kystkommunen liker å fortelle at de har storhavet som nærmeste nabo. Smøla er ei «øy i et hav av muligheter», Hasvik i Finnmark er «et hav av muligheter for den som vil», mens nabokommunen Loppa sier «dra på Lopphavet, et hav av muligheter».

Så er det de slagordene som skiller seg fullstendig ut ifra de andre.

Som Høylandet kommune i Nord-Trøndelag som har slagordet «Fly så høyt du vil, med begge beina på jorda».

Assisterende rådmann Gunni Solem mener det er et logisk slagord.

- Det betyr at det er bra å være stødig og jordnær, men i Høylandet er det samtidig lov til å komme ville ideer. Her har vi revyfestival og strutsefarm, det er lov å prøve seg, sier hun.

Slagordet har de hatt lenge, nærmere 15 år anslår Solem. I tillegg dukket det opp enda et slagord på kommunens hjemmeside denne våren: «Høylandet kommune - Norges beste bygd».

- Vi som bor her mener at dette er landets beste bygd. Det er sikkert andre bygder som protesterer, men det må jo de få lov til, sier en lattermild assisterende rådmann.

Sirdal i Vest-Agder har også valgt et slagord utenom det vanlige: «Sirdal - meir enn ryper».

- Ryper er kommunevåpenet vårt, og historisk sett var rypefangst en viktig del av eksistensgrunnlaget i Sirdal. Det varte fram til lenge etter krigen. Men i dag er Sirdal mye mer enn ryper, vi har blant annet kraftproduksjon, turisme og idrettsgymnas, sier han.

- Ja. Det er krevende for folk utenfor å forstå det, og det benytter vi oss av, sier han.

Les hele saken i Nationens papirutgave eller digitale avis av lørdag 11. juni.

Sjekk ut hele lista med kommuneslagord og stem fram det beste

Hvilken kommune synes du har det beste slagordet? Bli med på kåringen ved å stemme i boksen under. Da er du med i trekningen av gavekort på 500 kroner. Husk å oppgi navn og adresse slik at vi kan sende en eventuell premie.