Har Rema skutt gullfuglen?

Rema 1000 kvitter seg med de hurtigvoksende Ross-kyllingene, og innfører en ny kyllingrase i Norge. Dyrevelferd kan bli det nye salgsargumentet i norsk matbransje.

Glade kyllinger, bønder og kjøpmenn i kyllingfjøset på Melhus. Fra venstre adm. direktør Ole Robert Reitan i Rema 1000, kyllingprodusent Hans Ole Klomstad med sønn Ole Mathias Halvei Klomstad. Foto: Kato Nykvist

Den lever 30 prosent lenger, vokser 20 prosent saktere, og danker ifølge Norsk Kylling ut "Rossen" på alle velferdsindikatorer. En friskere, og mer aktiv kylling gir både gladere kyllingprodusenter og gladere kjøpmenn, ble det hevdet i kyllingfjøset i Melhus.

For våre abonnenter

Kjære leser. Denne artikkelen er forbeholdt våre abonnenter.

<br>

Gratis digitalabonnement

- Tilgang til alle artikler på nationen.no
- Papiravisen som e-avis kl. 21.00 kvelden før

Gratis komplettabonnement

- Tilgang til alle artikler på nationen.no
- Papiravisen som e-avis kl. 21.00 kvelden før
- Papiravisen levert hjem fredag og lørdag

Neste artikkel

Dansk biolog: – Man har satt til side all etikk i jakten på villsvin