Har Rema skutt gullfuglen?

Rema 1000 kvitter seg med de hurtigvoksende Ross-kyllingene, og innfører en ny kyllingrase i Norge. Dyrevelferd kan bli det nye salgsargumentet i norsk matbransje.

Glade kyllinger, bønder og kjøpmenn i kyllingfjøset på Melhus. Fra venstre adm. direktør Ole Robert Reitan i Rema 1000, kyllingprodusent Hans Ole Klomstad med sønn Ole Mathias Halvei Klomstad. Foto: Kato Nykvist

Den lever 30 prosent lenger, vokser 20 prosent saktere, og danker ifølge Norsk Kylling ut "Rossen" på alle velferdsindikatorer. En friskere, og mer aktiv kylling gir både gladere kyllingprodusenter og gladere kjøpmenn, ble det hevdet i kyllingfjøset i Melhus.

For våre abonnenter

Kjære leser. Denne artikkelen er forbeholdt våre abonnenter.

<br>

Digital

- Tilgang til alle artikler på nationen.no
- Papiravisen som e-avis kl. 21.00 kvelden før
8 uker for 199,-

Helg+Digital

- Tilgang til alle artikler på nationen.no
- Papiravisen som e-avis kl. 21.00 kvelden før
- Papiravisen levert hjem fredag og lørdag
8 uker for 249,-

Komplett

- Tilgang til alle artikler på nationen.no
- Papiravisen som e-avis kl. 21.00 kvelden før
- Papiravisen levert hjem mandag til lørdag
8 uker for 299,-

Neste artikkel

Greia med grisen