Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Sjokoladereklame felt i bransjeutvalg

En butikkoppstilling med forskjellige Mars-sjokolader hos Rema 1000 er felt i Matbransjens Faglige Utvalg (MFU). Utvalget mener reklamen var rettet mot barn.

MFUs mener at Mars bruk av av virkemidler i denne installasjonen er et eksempel på markedsføring særlig rettet til barn.

Den lille sjokoladehyllen var plassert ut i Rema 1000-butikker i forbindelse med halloween og viste blant annet bilde av et skummelt gresskarhode som var pakket inn i spindelvev.

MFU slår fast at dette bidro til å «dramatisere oppstillingen, for å skape oppmerksomhet».

– MFUs vedtak ga klager rett i at Mars' bruk av virkemidler er markedsføring særlig rettet til barn. MFUs vedtak ga imidlertid ikke klager rett i at kampanjen er uaktsom overfor ungdom, heter det i en pressemelding.

Annonse

Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer.

(©NTB)

Neste artikkel

Hareides nye kurs for landbruk og distrikter