Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Opptur for Rema 1000

Rema 1000 gjør det godt på AC Nielsens kvartalsrapport om dagligvaremarkedet. Samlet sett har bransjen en svak vekst.

Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan. Foto: Thor Nielsen / NTB scanpix

Det siste året har vært beintøft for den største lavpriskjeden i Norge. Siden i fjor har mange kunder «boikottet» kjeden, de har valgt konkurrentene fremfor Rema. Hovedårsaken var sannsynligvis Remas «bestevenn»-strategi, der de kastet ut enkelte leverandører for å gi plass til andre. Grunnen var at Rema opplevde for store forskjeller i innkjøpsbetingelser sammenlignet med de betingelsene Norgesgruppen oppnådde for sine butikker Kiwi, Meny, Spar og Joker, skriver Aftenposten.

Les også: Drastisk tiltak splitter dagligvarebransjen

Rema, Kiwi og Extra økte sine markedsandeler siste kvartal. Meny, Spar, Bunnpris, Coop Prix og Coop Mega går noe tilbake, viser tallene som ble lagt frem tirsdag formiddag. OBS og Joker står på stedet hvil, skriver Dagbladet.

Annonse

Rapporten viser at Rema 1000 nå har 23,9 prosent av markedet. Sammenlignet med fjoråret betyr det en fremgang på et halvt prosentpoeng, og det innebærer at Rema har snudd en negativ utvikling.

Kiwi øker også og har nå 21,4 prosent av markedet.

Les også kommentaren: Norgesgruppen har vorte prinsesse «Vil ikke» i daglegvarebransjen.

(©NTB)

Neste artikkel

Drastisk tiltak splitter dagligvarebransjen