Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Nationen øker lesertallene i alle kanaler

Nationen har økt lesertallene med 5.000 lesere sammenlignet med i fjor, og vokser på papir, nett og mobil.

Fått flere lesere: – Lesertallene speiler den økende interessen som vi opplever om vår journalistikk, og om våre perspektiver. Vi har jobbet målrettet med å vise leserne at landbruk, matproduksjon og bosetting i hele landet er noe alle burde interessere seg for, sier Halvorsen. Foto: Henrikke Havaas.

Totalt har Nationen nå 74.000 lesere på papir, nett og mobil, noe som er en økning på 5.000 lesere siden tilsvarende måling i 2016. I motsetning til de totale lesertallene i landets papiraviser, kan Nationen skilte med vekst.

Lesertall

Lesertall for Nationen

Papir: 47.000 (45.000)

Nett: 28.000 (27.000)

Mobil: 12.000 (9.000)

De største papiravisene

Lesertall for de største papiravisene fra Forbruker og Media-undersøkelsen som TNS Gallup har gjennomført for Mediebedriftenes Landsforening.

1. Aftenposten 406.000 (473.000)

2. VG 321.000 (368.000)

3. Dagbladet 186.000 (224.000)

4. Dagens Næringsliv 169.000 (203.000)

5. Adresseavisen 129.000 (155.000)

6. Bergens Tidende 122.000 (153.000)

7. Stavanger Aftenblad (123.000)

8. Klassekampen 88.000 (92.000)

9. Morgenbladet 75.000 (77.000)

10. Fædrelandsvennen 67.000 (71.000)

Tallene i parentes angir antallet lesere for ett år siden.

Det kommer fram da Mediebedriftenes Landsforening presenterte ferske lesertall torsdag.

Jobber målrettet

– Lesertallsveksten er helt fantastisk, sier sjefredaktør i Nationen Irene Halvorsen.

Ifølge medieundersøkelsen går Nationen fram i antall lesere i papiravis, fra 45.000 lesere i 2016 til 47.000 lesere i 2017.

– Lesertallene speiler den økende interessen som vi opplever om vår journalistikk, og om våre perspektiver. Vi har jobbet målrettet med å vise leserne at landbruk, matproduksjon og bosetting i hele landet er noe alle burde interessere seg for, sier Halvorsen.

Av de 152 avistitlene som ble rapportert, har bare 6 titler fått flere lesere, og 99 aviser har fått færre. Samlet sett er det en tilbakegang på 11,3 prosent fra 2016 til 2017.

– Vi har jobbet mer systematisk det siste året. Vi har bitt oss fast i enkelttemaer og vist hvordan tilsynelatende små politiske endringer kan få store konsekvenser, sier Halvorsen som understreker at kombinasjonen av hardt journalistisk arbeid og et tett samarbeid med markedsavdelingen, har gitt flere lesere på nettopp disse sakene.

Tematikk som appellerer

Halvorsen viser blant annet til satsingen med distriktsopprøret gjennom årets valgkamp, og at leserveksten har økt selv om avisa har skrudd til betalingsmuren på nett.

– Samarbeidet mellom redaksjonen og markedsavdelingen knyttet til jordbruksoppgjøret, jordbruksmeldingen, valgkampen og kåringen av Årets lokalmatgründer har vært avgjørende. Vi har jobbet på nye måter, sier Halvorsen.

– Hvordan vi lever, og hva vi lever av, er helt sentrale spørsmål i vår tid. Dette er temaer som Nationen dekker daglig. Hvordan vi forvalter naturressursene og kampen for at overskuddet av de naturressursene skal komme lokalbefolkningen til gode, er perspektiver som er grunnleggende deler av vår journalistikk, sier Halvorsen.

"Vi har bitt oss fast i enkelttemaer og vist hvordan tilsynelatende små politiske endringer kan få store konsekvenser"

Irene Halvorsen, sjefredaktør i Nationen
Annonse

– Dessuten er de fleste enige om at Norge står overfor store endringer knyttet til det grønne skiftet. Og ingen skriver mer om dette enn Nationen. Vi har plass til mange flere lesere, sier Halvorsen.

Vokser mest på mobil

82 prosent av Norges befolkning bruker hver dag innhold fra norske mediehus. 61 prosent leser norske nettaviser daglig, mens papirutgavene når 46 prosent av befolkningen. Mobilutgavene har en daglig dekning på 43 prosent, dette er en økning på 7,6 prosent. VG er Norges største mediehus og Aftenposten er den største papiravisen i Norge, skriver MBL i en pressemelding.

Samlet sett er det en tilbakegang på 11,3 prosent fra 2016 til 2017 for papiravisene, mens mediehusenes nettaviser går tilbake med 4,1 prosent i samme periode.

Vokser mest på mobil

Direktør for opplag og marked i Tun Media, Ole-Martin Finstad, presiserer at Nationens største økning har vært på mobil.

– Vi har fått flere lesere i alle våre kanaler, og den mest markante framgangen har vært på mobil der vi har gått fra 9.000 til 12.000 lesere. 27 prosent av trafikken vår på nett kommer nå fra mobil. Mye tyder på at leserne er inne i alle kanaler etter som veksten er jevn i alle kanalene, sier Finstad.

Finstad viser til at 80 prosent av Nationens lesere nå har aktivert en digital bruker.

– Selv om leserne våre foretrekker å lese på papir, er det stadig flere som ønsker å lese Nationen digitalt. Nå har vi passert 1000 abonnenter som bare abonnerer på digitalt abonnement. I tillegg vokser vi på komplette abonnenter, både ukeabonnenter og de som abonnerer på helgeavisene, sier Finstad.

Ny design på artikkelsidene på nett og en forenkling av hvordan man bestiller abonnement på nett, har vært viktige faktorer til økningen, mener Finstad.

– Endringene har gitt resultater til tross for at vi har lagt mer egenprodusert stoff bak betalingsmur. I tillegg målretter vi stoffet vårt i sosiale medier og med nyhetsbrev, sier Finstad.

Neste artikkel

Norske Skogs redningsplan får støtte fra storaksjonærene