Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Tine bygger gigantmeieri til Jarlsberg i Irland

Tine har besluttet å bygge et stort meieri som skal produsere Jarlsbergost ved hjelp av irsk melk i Cork i Irland.

Tine skal årlig produsere opptil 20.000 tonn Jarlsberg i Irland. Foto: Tom Haga / Tine

Norge er pålagt av WTO å kutte subsidiering av Jarlsbergost. Nå flagger Tine ut eksportproduksjonen av Jarlsbergost til Irland, skriver Dagens Næringsliv.

På et styremøte i konsernet torsdag ble det besluttet bygging av et gigantmeieri i Cork med en ramme på 77 millioner euro.

– Vi har utredet ulike alternativ og har nå tatt en endelig beslutning, sier konsernsjef Hanne Refsholt.

Tilsvarer 500 melkebruk

Ifølge Tines beregninger ville eksport av Jarlsberg fra Norge vært ulønnsom.

– Denne problemstillingen går mange år tilbake i tid både for Tine og Norge. Helt siden 2003 har det vært enighet om at eksportsubsidier ikke er en bra måte å drive internasjonal handel på, så utfasingen har vi lenge vært forberedt på. Det har likevel vært en lang prosess blant annet med eierne, sier Refsholt.

Når produksjonen på 90-100 millioner melk flagges ut, må det finnes annen avsetning for det norske melkevolumet for å unngå overproduksjon. Volumet tilsvarer 500 norske melkebruk og kan få store konsekvenser for norsk landbruk.

• Les også: Q-meieriene vil ta over melkeleveranser når Tine flagger ut

Skal produsere 20.000 tonn

Tine eksporterer årlig rundt 10.000 tonn av osten. Planleggingen av det nye anlegget i Irland har pågått i lang tid, og nå er det klart at det skal bli mulig å produsere 20.000 tonn i året her når eksportstøtten fases ut i 2020.

Produksjonen skal skje i samarbeid med det irske bondeeide samvirket Dairgold. De har siden 2006 produsert Jarlsberg på lisens fra Tine.

• Les også: Bønder krev tiltak for å unngå mjølkekutt

Annonse

Nationen var med da Refsholt, landbruksminister Jon Georg Dale og hans irske kollega Michael Creed besøkte anlegget i Cork, sør i Irland, i fjor høst.

– Den irske meieriindustrien har forpliktet seg til høye standarder på kvalitet og bærekraft for melkeproduksjonen. Tine og Dairygold har ikke utelukkende bare ambisjoner om å selge, men å bygge partnerskal. Det er en vinn-vinn-situasjon for begge sider, sa Creed til Nationen da.

– Dreper merkevaren

I et debattinnlegg tidligere i år gikk juryleder for Årets lokalmatgründer Hilde Charlotte Solheim hardt ut mot at Tine flytter eksportproduksjonen av Jarlsberg til Irland.

«Først bruker Tine millioner i markedsføring for å fortelle oss at norsk beite, norske kuer og norske bønder har unike kvaliteter. Så dreper de merkevaren sin ved å sette Jarlsberg-logoen på irsk ost.», skrev hun i et debattinnlegg.

• Les også: – Du tuller ikke med merkevarer

Innlegget ble skrevet etter at Dagbladet i en smakstest sammenlignet Jarlsberg laget på melk fra henholdsvis Norge og Irland. Osten med norsk melk fikk terningkast fem, mens den med irsk melk fikk terningkast tre.

– For meg er det en veldig stor forskjell på merkevaren Coca Cola og en merkevare som bygges opp på en grunnmur av norsk landbruk og produksjon hjemme. Tine gir seg ut for å være sistnevnte. De kan ikke både satse på nasjonalromantikk og de norske verdiene, og samtidig operere som Cola Cola og si at varene kan produseres overalt. Det er forskjell på landbruksprodukter og hvilket som helst annet produkt, sa Solheim til Nationen.

Lars Galtung, direktør for kommunikasjon og sam funnsansvar i Tine, avviste at den irskproduserte osten skader merkevaren.

– Det er positivt at Solheim og andre er opptatt av merkevaren vår. Jarlsbergproduksjon er viktig for oss. Men vi har produsert Jarlsberg i utlandet lenge. Det er 17 år siden vi begynte å produsere i USA og 10 år siden vi kom i gang i Irland, sa Galtung.

Neste artikkel

Vaag: – Vi har knallhard konkurranse i kjøttnæringen