Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Synnøve Finden vinner fram i brunost-strid. Tine dropper saken.

Tine har forsøkt å hindre Synnøve Finden i å bruke navnet «Gudbrand» på deres brunost, men Patentstyret har nå sagt ja til navnet.

Navnestrid: Tine har protestert på at Synnøve Finden vil kalle sin brunost for Gudbrand. Foto: Siri Juell Rasmussen

I januar 2016 sendte Tine en innsigelse til Patentstyret hvor de krevde at Synnøve Findens varemerke «Gudbrand» ble slettet. Varemerket hadde blitt godkjent året i forveien. Patentstyret og Klagenemnda for industrielle rettigheter har nå begge konkludert med at Gudbrand først og fremst oppfattes som et mannsnavn, og ikke en omskrivning av gudbrandsdalsost, skriver Dagens Næringsliv.

Glade for utfallet

Kategoridirektør Magnus Tollefsen i Synnøve Finden opplyser til avisen at de er glade for utfallet.

– Vi måtte skille oss ut og samtidig hjelpe forbrukerne med å forstå hva slags type ost det er. Jeg har forståelse for at Tine ønsker mest mulig handlingsrom, men vi er nødt til å skape merkenavn og produkter som folk får et forhold til, sier han.

• Les også: Ho er blant dei mektigaste kvinnene i landbruket

Tine dropper saken

Tine mener at ord som «Gudbrandsdalsost», og herunder «Gudbrand», ikke bør kunne brukes fritt.

– Vårt syn er at produktnavn ikke skal kapitalisere på det som er generiske navn på meieriprodukter, sier kommunikasjonsdirektør Lars Galtung i Tine til Dagens Næringsliv.

Annonse

Galtung opplyser at Tine ikke vil gå videre med denne saken.

Dette er ikke første gang Tine er i krangel med Synnøve Finden angående varemerker. I slutten av 2016 inngikk de to selskapene et forlik om bruken av beskrivelsen «jarlsbergost-type».

©NTB

• Les også: Smittetiltak for kylling hindrar 20.000 personar frå å bli sjuke

Neste artikkel

Å styre er å utøve makt