Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Forbrukerne raser mot Tine i sosiale medier

Kjeften hagler i sosiale medier etter at det ble kjent at Tine bytter ut mellomtransportselskap fra neste år. Tine på sin side sier mye av kritikken er basert på misforståelser.

Bytte av transportaktører gås ofte forbi i stillhet - det er ikke tilfelle for Tine, som fra nyttår bytter ut Markussen og to andre leverandører. Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB Scanpix + skjermdump

Fra og med nyttår mister Markussen transport kontrakten med Tine. I 76 år har selskapet kjørt Tine-bilene som har vært godt synlige i det norske veilandskapet, og som har fraktet melkeprodukter fra sør til nord i landet. Familiebedriften fra Harstad startet med at faren til dagens eier, Steinar Markussen, kjørte melkespann til meieriet. Transportbedriften har dermed vært tilknyttet meieribransjen i hele sin levetid, og ifølge Harstad Tidende må selskapet, med 35 ansatte, avvikle etter tapet av Tine-kontrakten.

Markussen Transport har vært et av flere selskaper som har kjørt såkalt mellomtransport, det vil si at de har kjørt varer fra Østlandet opp til Nord-Norge for Tine.

Raser i sosiale medier

Reaksjonene har ikke latt vente på seg. Folk fra hele landet, men spesielt Nord-Norge, har vist sitt raseri i sosiale medier. Mange gir Tine kun én stjerne i rangeringer av selskapet på Facebook.

«Dokker har pressa prisan og skvisa ut et stort og respekter transportfirma og dermed signert dødsdommen til Markussen Transport,» skriver Keylin Johansen i et innlegg som er likt av over 3300. Hun skriver videre at selv om de ikke har brutt noen lov, har de brutt en moralsk kode. Johansen skriver i sitt innlegg også at Tine har et samfunnsansvar, og at nordmenn har gått med på litt høyere priser for å støtte opp om Tine og samvirkets rolle i samfunnet. Mange brukere av nettmediet uttrykker lignende ting.

Innlegget til Johansen er et av innleggene som har vekket stort engasjement på Tines Facebook-sider.

I et innlegg likt av over 12.500 mennesker, skriver Marius Johansen at Tinge med dette er med på å ødelegge transportbransjen i Norge.

Ifølge regnskapstall gikk Markussen Transport med omtrent 2,7 millioner i underskudd før skatt i fjor, og inntektene har gått ned med omtrent tjue millioner siden 2013.

Nye selskaper

Konflikten skyldes altså primært at Markussen, sammen med to andre selskaper, mister sin kontrakt, etter at de tapte anbudet om mellomfrakten for Tine tidligere i år. Selskapene DSV Road og Miniekspress Thermo tar over. DSV er et dansk selskap, med datterselskap i Norge (tidligere Waagan transport), mens Miniekspress er et norskeid selskap registrert i Tromsø. Begge selskapene har kjørt for Tine på andre ruter tidligere.

– Vi har forståelse for reaksjoner som kommer på at Markussen blir bytta ut etter 76 år, men det er jo ikke gjort med et pennestrøk. Det har ikke vært noe enkelt valg for oss. Alle selskapene er vurdert etter kvalitet, drift, økonomi og miljø, og de med de høyeste scoren som opererer innenfor et visst område, har fått tilbud om kontraktsinngåelse. Det handler ikke bare pris, det er andre kriterier, sier direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar i Tine, Lars Galtung. Han understreker at det er totalscoren som har vært avgjørende.

Les også: Nytt Tine-meieri i Bergen kan stå klart hausten 2019

Annonse

Han sier at Tine er et privat selskap, som må levere resultater på linje med andre private selskaper.

– Isolert sett kan du si at det er uheldig for Marcussen, men det vi må tenke på, som har 11.000 bønder som eiere, er å sikre disse en avkastning på melka si. Vi har også et stort ansvar knytta til miljø og klima. Tine har en ambisiøs målsetning om å være ledende på dette området i Norge, sier han.

Miljø viktig argument

Galtung sier de har registrert at også en del av eierne reagerer på avgjørelsen, men han håper at det i stor grad skyldes misforståelser. Det har blant annet florert rykter om at selskapene Tine inngår kontrakt med, driver med sosial dumping og kun bruker utenlandske sjåfører, men dette avviser både selskapene og Galtung på det sterkeste.

Dessuten ligger det også samfunnsmessige vurderinger bak valget, sier han.

Sp-nestleder Borten Moe ut mot Nortura: – Har gitt fra seg makt og kan forvitre på fem år

– Miljø og klima er helt i kjernen for vårt samfunnsansvar, det må til for å sikre bærekraft på jord og naturressursene slik at vi får igjen gress og vann. Vårt mål er å redusere klimagassutslippene fra transport med 75% innen 2020 fra 2014. Vi har allerede 40 prosent kutt, med overgang til biodrivstoff og ved å bytte over til siste generasjons motorteknologi, sier han.

Galtung sier mange av reaksjonene som har kommet har vært svært emosjonelle, men sier at han til dels forstår at Tine ses på som en samfunnsaktør og en hjørnesteinsbedrift i mange lokalsamfunn.

Tine sin rangering som bedrift er på full fart nedover i sosiale medier.

Neste artikkel

Hotelldirektør dømt til fem og et halvt års fengsel for ildspåsettelse