Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Sjefen for Æ og bestevenn ferdig i Rema

Lars Kristian Lindberg som har vært ansvarlig for Remas bestevennstrategi og appen Æ slutter i Rema 1000. Også markedssjef Cecilie Arnesen har sluttet.

Lars Kristian Lindberg slutter i Rema 1000. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

– Æ er en app som skal revolusjonere hele dagligvarebransjen. Dette ikke bare en app, men nøkkelen til personlige priser, sa Lars Kristian Lindberg, administrerende direktør for kategori og innkjøp i Rema 1000, da «Æ» ble lansert med brask og bram foran pressen og nesten 600 kjøpmenn i januar i år.

Lindberg har også vært ansvarlig for Remas bestevenn-strategi som ble lansert samtidig som Æ.

Nå har Lindberg sluttet i Rema 1000.

«Jeg bekrefter at jeg ikke lenger jobber i Rema 1000. (...) Utover dette har jeg ingen kommentar.», skriver Lindberg i en sms til Nationen. Han henviser samtidig til en pressemelding Rema sendte ut tirsdag ettermiddag etter at Nationen tok kontakt.

Markedsdirektør Cecilie Arnesen har også sluttet i dagligvarekjeden, bekrefter Rema.

– Ingen dramatikk

– Jeg vil takke for flotte år i Rema 1000. Det har vært et privilegium å jobbe i dette fantastiske selskapet gjennom ti år. Jeg vil takke samtlige kjøpmenn og kollegaer som jeg har hatt gleden av å jobbe sammen med. Jeg vil også takke Ole Robert for et godt samarbeid og tilliten han har vist meg. Når våre veier nå skilles - så er det ingen dramatikk i det. Jeg ser frem til nye utfordringer og ønsker Rema 1000 alt vel i fremtiden, sier Lindberg i pressemeldingen fra Rema.

• Les også: – Remas veivalg har gjort forbrukerne usikre

– Lars Kristian Lindberg har lang og bred erfaring fra ulike stillinger hos oss, og har bidratt på en positiv og offensiv måte i Rema 1000. Vi ønsker Lars Kristian lykke til videre – og takker for ti fine og produktive år sammen, sier administrerende direktør i Rema 1000 Ole Robert Reitan i pressemeldingen.

Omsetningen faller

Rema 1000 har slitt stort den siste tiden. Tall analysebyrået Nielsen la fram i august viser at kjedens markedsandel falt med 1,2 prosent i første halvår i år til 23,7 prosent. I juni skrev også Aftenposten at Remas omsetning til da hadde falt med 4,2 prosent i 2017, mens konkurrentenes omsetning økte, ifølge konfidensielle tall fra Nielsen.

• Les kommentar: Ræmalusjonen som aldri kom

I april i år viste en undersøkelse fra Kantar TNS at kjedens omdømme hadde falt med 32 poeng fra året før. Kjeden havnet da på 67. plass av de 70 bedriftene på listen.

– Rema 1000 setter ny rekord, jeg finner ingen hvis omdømme har falt like mye på bare ett år, sa Jonny Nordøy, bedriftsrådgiver i Kantar TNS, til E24 i forbindelse med undersøkelsen.

• Les også: Rema 1000 fortsetter nedgangen

Det skjedde etter at bestevenn-strategien fikk mye negativ oppmerksomhet i mediene. Bestevennstrategien innebærer at Rema har kuttet ut en rekke varer fra sine butikker, for i stedet å inngå langsiktige og eksklusive avtaler med færre leverandører.

• Les også: Enighet mellom Rema 1000 og Coca-Cola

Annonse

Det gjorde at mange kunder begynte med boikott av kjeden fordi de kuttet ut varer kundene var glade i.

Tok selvkritikk

Rema var tidlig ute med å ta selvkritikk for måten de håndterte den nye bestevenn-strategien.

– Den var ikke nødvendig slik den ble forklart. Vi gjorde en feil. Det har med kommunikasjonen å gjøre. Tanken var god, men måten vi innførte det på var ikke bra. Det er vi enige om, sa Odd Reitan, administrerende direktør for morselskapet Reitangruppen, i et intervju med Dagens Næringsliv i mars.

• Les også: Rema taper kampen om kundene

Sist helg gjentok Rema-gründeren kritikken av Æ og bestevenn-lanseringen i et intervju med Finansavisen. Her sa han at de ofte bytter leverandører, men at det tidligere har blitt gjort i det stille og ikke kommunisert ut til kundene.

– Sånn i etterpåklokskapens lys skulle vi kanskje bare ha sittet stille i båten. Vi lager prognoser for hvor vi skal være om 12 måneder, og vi regnet faktisk med at omsetningen kanskje ville stå stille en periode på grunn av alt som skjedde i markedet, sa Reitan.

I stedet mistet kjeden store verdier i omsetning og markedsandeler.

Ledertalent

Ifølge hans egen Linkedin-profil har Lars Kristian Lindberg har vært i Rema-systemet siden 2007. Han jobbet da som konsulent og har senere jobbet seg oppover. I 2011, da han var 33 år og jobbet som markedsdirektør, ble han kåret til ett av landets største ledertalenter av nettavisen E24.

• Les også: Rema og Mack enige om ølsalg i hele Nord-Norge

Han ble administrerende direktør for kategori og innkjøp i januar 2016.

Samler ansvaret

Rema samler nå ansvaret for kategori, innkjøp, distribusjon og industri under Morten Gabrielsen, administrerende direktør i Rema Distribusjon AS og Rema Industrier AS, skriver de i pressemeldingen de sendte ut tirsdag ettermiddag.

Gabrielsen overtar dermed oppgavene til Lindberg.

– For en mer effektiv og koordinert virksomhet, ønsker vi å samle alle funksjonene knyttet til vare og pris; fra forhandlinger mot merkevareindustrien, produksjon hos egne og eksklusive leverandører, fremføring fra utland og innland – helt frem til rampen hos Kjøpmenn og prisen i kassen, sier administrerende direktør i Rema 1000, Ole Robert Reitan.

Neste artikkel

Rekordproduksjon fra Yara – men likevel svakere resultat