Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Rema fortsetter å stupe i popularitet

Norgesgruppen og Coop styrker seg i kampen om dagligvarekundene. Rema 1000 fortsetter å tape markedsandeler.

Rema 1000 fortsetter fallet og taper markedsandeler til både Norgesgruppen og Coop. Foto: Siri Juell Rasmussen

Rema 1000 har nå 23,5 prosent av markedsandelene, én prosent mindre enn samme tidspunkt i fjor. Det viser kvartalsrapporten for dagligvarehandelen fra analysebyrået Nielsen som ble offentliggjort tirsdag.

Rema 1000 fortsetter dermed nedgangen. I august viste halvårstall at kjedens markedsandel falt med 1,2 prosent første halvår til 23,7.

Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum sier Rema 1000 var forberedt på nedgangen.

– For det første, det er ingen overraskelser i tallene. I første halvår hadde vi nedgang på cirka ett prosentpoeng målt mot fjoråret. Dette har også vært poengtert i flere nyhetssaker tidligere i år. I etterkant har omsetningen og markedsandelene flatet ut. Vi må bare stå på og våre kjøpmenn og ansatte jobber hardt hver dag for å gi kundene våre de laveste prisene, sier hun i en epost til Nationen.

– Alvorlig situasjon

Reidar Molthe i Daglivarehandelen.no sier til VG at situasjonen for Rema er alvorlig.

– Rema er i en alvorlig situasjon fordi de taper markedsandeler mens konkurrentene vinner. I dette markedet er det kjøttvekten som teller: De som vinner markedsandel, får bedre pris. De som taper, får dårligere, sier Molthe.

I september ble det kjent at både Lars Kristian Lindberg som har vært ansvarlig for Remas bestevennstrategi og appen Æ og markedssjef Cecilie Arnesen slutter.

Dagligvareekspert Erik Fagerlid har tidligere uttalt at Remas nye strategi har gjort forbrukerne usikre.

– Hukommelsen til norske forbrukere er kort og lojaliteten er lav. Når Rema fikk mye negativ omtale over en periode, kommer de fort dårlig ut. Men om de kommer så mye dårligere ut av det over tid, er jeg usikker på, sa Fagerlid til Nationen.

Norgesgruppen fortsetter veksten

Annonse

Kvartalsrapporten viser også at Norgesgruppen fortsetter å øke, og har nå en markedsandel på 43,3. En økning på 0,9 prosent det siste året.

Det er Kiwi som øker mest, med 0,9 prosent, og har nå 21 prosent av markedsandelene i norsk dagligvarehandel.

Coop tar også større andeler i markedet. Kjeden har nå 29,3 prosent av markedsandelene, 0,6 prosent mer fra året før.

– Dette har vært nok et utrolig kvartal takket være alle de fantastiske ansatte i Coop. Samtidig har vi respekt for den sterke konkurransen i markedet og lener oss definitivt ikke tilbake, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge i en pressemelding.

• Les også: Coop merket utenlandsk grønnsak med Nyt Norge-etikett

Coop Extra størst økning

Lavpriskjeden Coop Extra har den største økning av butikkene det siste året, opp 1,3 prosent.

– Vinneroppskriften er enkel. Lave priser kombinert med et stort utvalg basert på det kunden vil ha. Vi åpnet butikk nummer 370 i forrige uke, og har stor tro på at den gode utviklingen fortsetter, sier Christian Hoel, kjededirektør i Extra pressemeldingen.

Bunnpris er også en del av analysen. Butikkjeden har 3,9 prosent av markedsandelene og går ned fra 4 prosent i fjor.

Neste artikkel

Taktfast mot pelsdyroppdrett