Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Moods of Norway er konkurs – takker for dansen

Etter 14 år i en tøff klesbransje raknet det for Moods of Norway etter flere måneder med dårlig lønnsomhet. – Takk for dansen, sier gründer Simen Staalnacke.

Gråtass-traktoren har vært en viktig del av Moods of Norways visuelle profil. Her er gründerne Simen Staalnacke (t.v.) og Peder Kristian Børresen fotografert i 2013. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

– Det er helt ufattelig trist at dette eventyret nå er over. Vi må bare takke av hele vårt hjerte alle som har vært med oss på reisen og stått på barrikadene. Vi skulle ønske at det hadde blitt en lykkelig slutt, sier Simen Staalnacke til NTB.

Sammen med Stefan Dahlquist og Peder Kristian Børresen grunnla Staalnacke Moods of Norway i 2003. Han beskriver 11 av de 14 årene selskapet har eksistert som et norsk gründereventyr.

Strakk ikke til

– Vi har holdt på natt og dag med å prøve å redde vårt elskede Moods of Norway, men nå ble det oppbud. Jeg trodde aldri i mine levedager at jeg skulle sitte her og oppleve det, sier en tydelig preget Staalnacke.

Det ble kroken på døra da selskapets bank denne uken sa opp kreditten til Moods of Norway og det ikke lyktes å hente ny kapital i tide. De 100 medarbeiderne på kontorene i Stryn og Oslo og i 18 butikker over hele landet ble informert om konkursen onsdag.

• Les også: Jubilant med jordnær, rosa traktor

– Styret har arbeidet med å sikre fortsatt drift i Moods of Norway AS, blant annet gjennom tilførsel av ny kapital. Styret har ikke lyktes i dette arbeidet og så dessverre nå ingen annen utvei enn å begjære selskapene konkurs, sier styreleder Jan Egil Flo i en pressemelding.

Bygdeprofil

Moods of Norway har brukt Bygde-Norge som en tydelig del av sin profil, med en Gråtass-traktor i logoen. De har også vært nominert til prisen Årets bygdeprofil i Nationen ved flere anledninger.

– Alle som selger dyre klær prøver å ha en logo som matcher det de vil formidle. Vi har festlige cocktaildresser med rosa i, men vi er også opptatt av kontraster. Gråtassen står for det jordnære Norge og det bygda står for, sa Peder Kristian Børresen til Nationen da de ble nominert i 2013.

– Den som intet våger, intet vinner

Staalnacke presiserer i dag at årsakene til oppbudet er sammensatt, men peker på en for stor utenlandssatsing.

Annonse

– Drømmen har vært å bringe norsk mote ut i verden, men der har det gått mye tid og penger. Men den som intet våger intet vinner, og mote er ingen eksakt vitenskap, sier Staalnacke.

Tøff bransje

Selskapet peker på at inntjeningen har vært altfor dårlig i mange måneder. Det vises til et resultat før skatt i 2016 på minus 30 millioner og at regnskapet per august 2017 viser en fortsatt negativ utvikling. Konkursen omfatter bare Moods of Norway AS og Moods Wholesale AS. Selskapene Brandstad, Moods Sverige og Moods USA fortsetter som normalt.

Som noen av årsakene til den svake lønnsomheten peker selskapet på den internasjonale satsingen og varekostnader i amerikanske dollar, samt valutaeksponeringen som nå ytterligere har forverret en fra før presset økonomisk situasjon.

– Klesindustrien er en tøff bransje med hard konkurranse og pressede marginer. Selskapet har jobbet med å kutte kostnader og effektivisere driften og med å videreutvikle merkevaren. Dette har dessverre ikke gitt tilstrekkelig effekt, medgir selskapet i meldingen.

Utrolig trist dag

Det er nå opp til bostyrer hva som skjer med den videre driften av selskapene og butikkene. Staalnacke håper selskapet kan fortsette i en eller annen form.

– Dette er en utrolig trist dag for alle i Moods of Norway. Gründerne og styret vil takke alle våre ansatte for den utrolig gode jobben de har gjort i en så turbulent tid, sier Staalnacke og avslutter på følgende måte:

– Tusen, tusen takk for dansen.

Neste artikkel

Full priskrig på smågodt