Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

I fjor kjøpte vi Grandiosa for over en milliard

I 2016 kjøpte norske forbrukere for første gang Grandiosa-pizzaer for over en milliard kroner. Det tilsvarer 24 millioner Grandiosaer.

Det ble solgt pizza Grandiosa for over en milliard kroner i 2016. Foto: Siri Juell Rasmussen

Orklas kvartalsresultat før skatt for de siste tre månedene i fjor økte med drøyt 40 prosent sammenlignet med 2015 til 1,34 milliarder kroner. Det viser kvartalsrapporten som Orkla la fram torsdag morgen.

Årsaken til den kraftige økningen er at Orklas merkevarer og aluminiumsprodusenten Sapa som Orkla eier 50 prosent av har gjort det godt, samtidig som konsernet også har tjent på eiendomssalg i Sveits, skriver Orkla i en uttalelse

– Til tross for et sterkt 4. kvartal 2015 klarte Orklas merkevarevirksomhet å oppnå organisk vekst. Orkla Confectionery & Snacks imponerte med nok et godt kvartal. Det er også gledelig at Orkla Care klarte å øke veksttakten mot slutten av 2016 etter en noe krevende start på året. Oppkjøpte selskaper utvikler seg i henhold til planen og bidrar til verdiskapingen i Orkla. Det gjør definitivt også Sapa, som hadde betydelig forbedret drift, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka i uttalelsen.

Stilte med Grandiosa-T-skjorte

På resultatframleggingen i Oslo stilte konsernsjef Peter A. Ruzicka Grandiosa-T-skjorte.

– Jeg lovte Grandiosa-teamet at dersom de hadde vekst i to kvartaler på rad, så ville jeg gå med Grandiosa-T-skjorte på kvartalspresentasjonen, sa Ruzicka under presentasjonen.

Les også: Orkla-sjefen mener han lager sunnere mat enn deg

– Vi solgte 24 millioner Grandiosaer i 2016, og det gjorde at 2016 ble det første året noensinne hvor det ble solgt Grandiosa for mer enn en milliard kroner i butikk.

Varsler fabrikknedleggelser

I 2016 ble det mye bråk da det ble kjent at Orkla vurderte å flytte produksjonen av Idun ketsjup til Sverige. Planene ble senere droppet. Likevel har Orkla flyttet produksjonen av ulike varegrupper både innad og mellom landene de opererer i, noe som har ført til fabrikknedleggelser.

Under presentasjonen understreket Ruzicka også at selskapet må fortsette å effektivisere for å beholde konkurranseevnen da han fikk spørsmål om ketsjupproduksjonen av en aksjeeier i publikum.

– Vi er markedsleder på ketsjup i alle de ni landene vi opererer i, og vi har sju ulike merker og ni ulike oppskrifter. Derfor trenger vi ikke å ha like mange ketsjupfabrikker som vi har i dag. Vi må ha færre fabrikker.

Annonse

Les også: Orkla rykker ut mot Sp: – Ingen alternativ til EØS

Ruzicka fikk også spørsmål om Rema 1000s mye omtalte bestevenn-strategi og om det vil føre til hardere konkurranse mellom matprodusentene.

– Vi ønsker å være bestevenner med alle våre kunder. Det er klart at konkurransen mellom forhandlerne blir mer intensiv, og det vil nok fortsette, sa Ruzicka.

Påvirket av priskrig

Kvartalsrapporten viser at Orkla Foods økte inntektene med 364 millioner kroner i fjerde kvartal i fjor sammenlignet med i 2015, og resultatet før andre inntekter og kostnader med 55 millioner. Noe av grunnen til økningen er den utvidede distribusjonsavtalen med PepsiCo som Orkla inngikk i 2015 og nå ser resultater av. Det ble likevel en tilbakegang i salget på 0,6 prosent, blant annet fordi priskrigen på julevarer i 2016 ikke slo like hardt ut som den gjorde i 2015.

Les også: Orkla eksporterer sjokoladepålegg til India

Totalt endte overskuddet for Orkla Foods på nesten to milliarder kroner i 2016.

Orkla Confectionery & Snacks hadde lavere driftsinntekter i fjerde kvartal i 2016 enn året før, men økte likevel overskuddet ned 27 millioner. Totalt endte overskuddet for dette forretningsområdet i 2016 på 937 millioner kroner, noe som er 96 millioner mer enn i 2015.

Bedre enn ventet

Ifølge Dagens Næringsliv er kvartalsresultatet til Orkla noe bedre enn ventet.

For 2016 endte Orklas omsetning på 37,8 milliarder kroner, som er en økning på 14 prosent, mens resultatet før skatt ble på 4,3 milliarder kroner.

Neste artikkel

Full priskrig på smågodt