Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Mat levert på døra blir stadig mer populært

Bare i år vil nordmenn handle mat på nett for over en milliard kroner. Likevel tilbyr ingen av de store dagligvarekjedene løsninger for netthandel.

Flere og flere nordmenn foretrekker å handle matvarer over Internett. Foto: Marie De Rosa

Stadig flere nordmenn velger å få maten levert hjem på døra, og de senere årene har netthandel av dagligvarer gått så det suser.

– Dette er et tog som går 300 kilometer i timen mens vi henger utenpå og skrur på mutterne, sier Kjetil Graver til Finansavisen.

Graver er daglig leder i matkasseleverandøren Godtlevert.no, som sammen med Adams Matkasse har vokst seg størst i nettmat-markedet. I fjor omsatte Godtlevert.no for 183 millioner kroner, opp fra 90 millioner året før.

Les også: Lokalbutikker kan forsvinne med momskutt

Atten ganger så stor omsetning

Fjorårets vekstvinner var likevel Adams Matkasse, som økte omsetningen fra 7,9 millioner kroner i 2013 til 128 millioner kroner i 2014.

– Ved å kjøpe direkte av produsentene hopper vi over grossist- og butikkleddene, sier Lasse Smedsvig, daglig leder og gründer av Adams Matkasse, til Finansavisen.

De to selskapene klarer knapt å ta unna veksten i etterspørsel etter hjemmelevert mat og forventer i år et salg på 850 millioner kroner til sammen. Totalt sett kan salget av nettmat ende på 1,23 milliarder kroner i 2015, viser en beregning Finansavisen har gjort av de sju største aktørene i markedet.

Les også: Gourmetmat frå gardsbutikk på nett

Til tross for den store etterspørselen etter nettmat, tilbyr verken Norgesgruppen, Rema 1000 eller Coop netthandelsløsninger for sine kunder. Det vil snart snu, spår handelsekspert Arne Matre i Ernst & Young.

«Dette er et tog som går 300 kilometer i timen mens vi henger utenpå og skrur på mutterne.»

Kjetil Graver
Annonse

– Jeg er ganske sikker på at det vil skje etableringer fra en av de tre i dagligvaremarkedet på nett innen ett til tre år, sier Matre til Finansavisen.

Dagligvarekjedene henger etter

Også daglig leder i næringsorganisasjonen Hanen, Bernt Bucher-Johannessen, tror de store dagligvarekjedene og distributørene vil måtte ta mer hensyn til nettmat-trenden i årene som kommer.

– At de vil tilby matsalg på nett i de ti største byene i løpet av fem år, er jeg ganske sikker på. De sitter på gjerdet og venter foreløpig, men i de store byene er det allerede gode muligheter i dag, sier Bucher-Johannessen til Nationen.

Les også: Veien fra jord til bord i forandring

På den nyopprettede, digitale markedsplassen Fraats er det også mulig å få tak i matvarer fra små lokalprodusenter. Fraats ble startet av tre studenter fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, og fungerer som et slags bondens marked på internett.

– Den maktkonstellasjonen som er i dagligvarebransjen gjør at det er de med mest makt som slipper til i hyllene. Det går ut over både forbrukere og småskalaprodusenter, sier markedsansvarlig Jonathan Nielssen til Nationen.

Du kan lese mer om Fraats her: Lar deg fråtse i små mat leverandører

Neste artikkel

Dette hindrer nye dagligvareaktører