Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Knasende seier til Kims i kampen om potetgullet

Potetgull har i alle år vært produsenten Maaruds varemerke, men nå er eierskapet til ordet over. Alle chipsprodusenter får nå bruke ordet, som er blitt et helt ordinært substantiv.

Maarud ønsket fortsatt å være eneste chipsfabrikant som bruker ordet «potetgull, men tapte kampen om potetgullet i Oslo tingrett '. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Dommen i den spesielle rettssaken mellom snacksprodusentene Maarud og Orklas Kims falt i Oslo tingrett onsdag. Kims mente at potetgull er et ord alle har et forhold til, og som alle bruker om det gylne og salte potetsnackset. Kims ville også få lov til å bruke ordet på sine snacksposer, og fikk medhold.

Når tingretten nå har opphevet varemerkeregistreringen, er ordet «potetgull» dermed blitt allemannseie og et helt vanlig norsk substantiv.

Degenerering

Ifølge Patentstyret dreier det hele seg om den noe kryptiske fagtermen degenerering av varemerker. Et varemerke, som potetgull i dette tilfellet, er da blitt så kjent og hyppig brukt i befolkningen at det ender opp som den vanligste benevnelsen for en hel produktgruppe. Og det er det tingretten nå har fastslått har skjedd: Folk sier potetgull når de mener potetgull, men også når de mener knasende chips, potetchips eller franske poteter.

Ifølge Patentstyret er Maarud langt fra alene om å lide en tilsvarende varemerkeskjebne. Både thermos, grammofon og linoleum er kjente eksempler på registrerte varemerker som er blitt «degenerert» og dermed opphevet.

Store norske leksikon passet på å umiddelbart oppdatere sin leksikonartikkel om den sprø godsaken etter avgjørelsen i Oslo tingrett onsdag ettermiddag:

«Potetgull, eller chips, tynne skiver eller strimler av rå poteter som er frityrstekt i palmeolje, jordnøttolje eller andre vegetabilske oljer,» heter det blant annet.

Kan ankes

Annonse

Selskapet Estrella Maarud Brands AB og Maarud AB som var saksøkt av Orkla Confectionery & Snacks Norge AS, kan etter dommen ikke anses som krenket når andre chipsprodusenter bruker betegnelsen potetgull i sin markedsføring. Maarud må dessuten ut med 800.000 kroner i erstatning for potetgullkonkurrentens påløpte sakskostnader.

Om siste sprø ord er sagt i denne saken, er imidlertid tvilsomt. Dommen kan nemlig ankes innen fire uker, og er derfor foreløpig ikke rettskraftig.

Hos Maarud fastslås det at Orkla forsøker å «ødelegge vår sterkeste og viktigste merkevare».

– Rettssaken handler ikke om at ikke vanlige folk skal få bruke akkurat det ordet de føler for når de er på butikken. Den handler om at Orkla ikke kan komme å «stjele» en registrert merkevare fra Maarud, fastslår administrerende direktør Chris Samways. (©NTB)

Neste artikkel

Findus seier norsk tollvern for grønsaker har stått stille sidan 1997