Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

4 Bilder

Hvem er Norges beste lokalmat-gründer?

Hvem fortjener heder, ære og hjelp til å gjøre sin strålende gründeridé kjent? Er det deg, eller noen du kjenner, vil vi høre fra deg.

Lisbet Harstad
Publisert: 05.05.16 06:30 | Oppdatert: 10.05.16 10:55

– Vi er på jakt etter entreprenørskapet, og den gode forretningsmodellen som har gitt innovasjon, sier Hilde Charlotte Solheim. Hun er juryleder i kåringen av «Årets lokalmatgründer», som næringsorganisasjonen Hanen, Norgesgruppen og Nationen står bak.

Har du forslag til hvem som bør være med å kjempe om tittelen, kan du sende det til adressen lokalmat@nationen.no, med en god begrunnelse.

Forslaget kan du sende fra nå av, og i hele mai. Deretter skal juryen plukke ut fem kandidater, som blir presentert i Nationen gjennom sommeren. Hvem som vinner, blir kjent under matfestivalen Matstreif i september.

Noe helt annet

Juryen består av representanter for arrangørene og leter etter en gründer den kan løfte fram som forbilde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi er først og fremst på jakt etter gründeren, ikke bare produktet. Helheten er viktig når vi skal kåre vinneren, alt fra design til merkevarebygging, logistikk, forretningsplan og hvordan du tjener penger på produktet, sier Solheim.

– Vi leter etter kreative folk som gjør ting på en ny måte, lager nye produkter og finner nye nisjer. Det er disse som skal gi turistnæringen i distriktene den autentiske, gode og særegne maten, sier hun.

Juryen kikker særlig etter talentene klarer å leve av det de skaper.

– Det behøver ikke bety at de må bli store. Men det må gå rundt, eller i det minst ha utsikter til å bli lønnsomt, sier Solheim

Vafler med erter og flesk

Drømmegründeren

«Vi leter etter engasjerte gründere som har evne til å tenke strategisk og gjøre bevisste valg.»

Kåringen «Årets lokalmatgründer» ble arrangert første gang i fjor, da «Det Norske Vaffelstekeriet» fra Tretten i Gudbrandsdalen vant. Det er mobilt serveringskonsept som tilbyr norsk hurtigmat, med vaffelen som basis. Havrevafler med grønn salat, erter, erterøre og skogflesk fra Gausdal, er blant variantene deltakere på idrettsarrangement og festivaler kan velge mellom.

– De vant fordi de tok utgangspunkt i en sterk, norsk tradisjon, og hadde en god forretningsplan. De testet konseptet ut på festivaler og konserter, og fant ut at det funket. Det er nettopp slike helt nye produkter vi leter etter, nemlig entreprenørskapet og evnen til å få opp nye forretningskonsept, sier Solheim.

Kriteriene

– Det hjelper lite å sitte på en god idé, og et godt produkt, om en ikke får den ut i markedet og andre får vite om den, sier Eivind Haalien. Han er jurymedlem og innkjøpssjef for lokalmat og spesialiteter i Norgesgruppen.

– Å komme inn på et marked er krevende, og krever en engasjerte gründer som har evne til å tenke strategisk og gjør bevisste valg. Det er nettopp ham eller henne vi søker, sier Haalien.

I konkurransen kriterier står det at den omfatter råvarer, foredlede produkter, servering og salg via gårdsbutikk eller nettbutikk. Det skal være produkter som det er mulig å få kjøpt, og det skal legges vekt på både kommersiell suksess og nyskaping. Konkurransen er dessuten åpen for alle, uavhengig av hvilken kategori produktet faller inn under. Hovedsaken er at det er relatert til lokalmat, og at kandidatene har utviklet og/eller produserer produktet eller tjenesten selv. Vinneren får 50.000 kroner og en kompetansedag.

– Det finnes så mange flinke lokalmatgründere rundt om i landet. Vi vil gjøre dem mer synlig, sier Bernt Bucher-Johannessen, daglig leder i næringsorganisasjonen Hanen, og jurymedlem.

– Konkurransen har ingen aldersgrense, og det spiller ingen rolle hvor lenge man har holdt på, understreker han.



Du må ha en Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto for å debattere. Vis omtanke og hensyn. Debatten redigeres i ettertid. HER er oversikten over debattreglene.
comments powered by Disqus
Annonse
Annonse
Annonse