Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Forsinket levering av nytt skip kan koste Hurtigruten 100 millioner

Hurtigrutens nye flaggskip, MS Roald Amundsen, blir først klar for levering i 2019. Flere seilaser avlyses, noe som kan koste selskapet 100 millioner kroner.

Verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip, MS Roald Amundsen, blir levert senere enn avtalt. Foto: Oclin/Hurtigruten / NTB scanpix

Dagens Næringsliv har regnet på hvor store billettinntekter Hurtigruten går glipp av på grunn av det forsinkede skipet, og ifølge avisen er det snakk om minst 100 millioner kroner.

Det nye skipet skulle settes i cruisetrafikk fra Chile til Antarktis fra oktober i år, med fem lange seilaser før nyttår. Hurtigruten har solgt billetter i det norske markedet med priser fra 64.500 kroner per person og oppover for lignende seilaser.

Etter det Avisa Nordland erfarer, rammes opp mot 3.000 passasjerer av den forsinkede leveringen.

Verftet kan også rammes

Forsinkelsene er dårlige nyheter også for Kleven Verft, som ble reddet fra konkurs i fjor sommer da Hurtigruten, Petter Stordalen og andre eiere gikk inn med til sammen 300 millioner kroner i frisk egenkapital for å sikre driften.

Konstituert konsernsjef i Kleven Verft, Olav Tanberg, håper det ikke blir flere forsinkelser, men vil ikke gå inn på økonomiske konsekvenser av forsinkelsen.

Annonse

– Utsatt levering er aldri positivt for et verft, og er selvsagt bare å beklage. Men detaljer rundt økonomiske konsekvenser kan vi ikke gå nærmere inn på i dag, sier han til DN.

Komplekst skip

MS Roald Amundsen ble sjøsatt i Ulsteinvik på Sunnmøre tidligere i februar. Ifølge Kleven verft har byggingen av skipet vært mer kompleks enn de hadde forventet.

– De trenger mer tid til å gjøre henne ferdig. Det betyr også at de ikke vil kunne levere skipet innen fristen som var avtalt, opplyser Hurtigruten ifølge Avisa Nordland.

Passasjerene vil få full refusjon – inkludert kostnader for eventuelle kanselleringer av fly. I tillegg får de tilbud om avslag på andre turer med Hurtigruten.

Skipet skal brukes til ekspedisjonscruise i polarområdene. Det blir utstyrt med store batteripakker og er verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip.

Les også: Staten taus om kystruteanbud

©NTB

Neste artikkel

– Skogvernet slår veldig uheldig ut for industrien