Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

– Farlig å undergrave lokalmat-begrepet

Matmerks definisjon av lokalmat favner også store produsenter. Hanens leder er skeptisk dersom den undergraver forbrukerens forståelse av lokalmat.

Lisbet Harstad
Publisert: 28.10.16 07:41 | Oppdatert: 10.11.16 14:58

«Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller produkthistorie.» Dette er definisjonen på lokalmat som er laget av Matmerk, dagligvarekjedene og myndighetene.

Tine og Nortura også med

Definisjonen rommer både små og store lokalmatprodusenter, som Tine og Nortura.

– Det kommer veldig an på produktet. For eksempel har Tine noen helt spesielle brunoster som helt klart er lokale, sier daglig leder Bernt Bucher Johannessen i Hanen, næringsorganisasjon for gårdsmat.

– Men jeg blir veldig skeptisk dersom definisjonen bidrar til å undergrave forbrukernes forståelse og opplevelse av lokalmat.

Farlig

Særlig er han skeptisk til bruk av stedsbetegnelser som ikke stemmer.

– Dersom lammene i Gildes merkevare Hallingskarvet ikke har gått i Hallingskarvet, men helt andre steder, blir det helt feil, sier han.

Produsenter som utgir seg for å være noe annet enn de virkelig er, er heller ikke bra.

– Forbrukeren trodde at produktene merket «Smedstuen gård» faktisk var laget på en gård. Men Smedstuen er slett ingen gård lenger. Det er et slakteri, sier Bucher-Johannessen.

– Slike eksempler undergraver forbrukernes lokalmatbegrep, og er en farlig vei å gå.



Du må ha en Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto for å debattere. Vis omtanke og hensyn. Debatten redigeres i ettertid. HER er oversikten over debattreglene.
comments powered by Disqus
Annonse