Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Dagligvarekjedene satser på vegetarretter

Både Rema 1000 og Coop satser nå på vegetariske ferdigretter. Hos Coop har vegetarburgere i perioder solgt mer enn storfeburgere.

Rema 1000 og Coop satser nå på vegetariske ferdigretter. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

De to dagligvareaktørene Rema 1000 og Coop har den siste tiden lansert hver sine satsinger på vegetariske produkter og ferdigretter.

Coop lanserte i sommer serien «Coops vegetardag» med blant annet vegetariske burgere, mens Rema 1000 siden september har kjøpt ferdigretter fra bedriften Grønne Folk i Nord-Trøndelag.

Begge satser på såkalte fleksitarianere, altså folk som forsøker å spise mer vegetarisk.

Les også: Arnold Schwarzenegger om kutt i kjøttforbruket: – Jeg føler meg fantastisk

I forkant av vegetartrenden

– Vi i Rema vil være i forkant av vegetartrenden, og det er vi nå. Grønne Folk tok kontakt med oss, fordi de ville lage ferdigretter av grønnsaker som ikke kunne selges ut fra standardkravene. Vi begynte med et testsalg hos ti kjøpmenn i Trondheim, og det ble en umiddelbar suksess. Så snart testperioden var over, ble produktene tilbudt alle kjøpmenn i Trøndelag, og nå har Grønne Folk presentert produktene sine i Oslo, sier Trond Karlsen, salgssjef i Rema 1000 region Trondheim til Adresseavisen.

De selger 4000 enheter fra Grønne Folk i uka.

Solgte mer enn vanlig burger

Annonse

Hos Coop har salget av vegetarburgerne, som produseres i Nederland, også gått bra.

Les også: Flere ville ha veganske pølser enn baconpølser i Oslo

– I Coops lavpriskjede Extra har vegetarburgerne faktisk solgt over 40 prosent mer gjennom sommeren enn den bestselgende ordinære storfeburgeren. I snitt selger Coop nå nærmere 5000 vegetarburgere i uka, sier Hege Berg-Knutsen, leder for Egne Merkevarer i Coop Norge, til avisen.

De siste ukene har Coop totalt solgt over 23.000 vegetarprodukter, opplyser samvirket til Adresseavisen.

Neste artikkel

– Vi vil forsikre oss om at vi kun selger norsk kjøtt