Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Uverdig priskrig

Priskrig på julemat og juletrær er en hån mot norsk kvalitet. Forbrukerne har makten til å få bukt med problemet.

Prisdumping er butikkjedenes mest ytterliggående middel for å beholde kundene i egen butikk. Gjennom å selge varer med nær tap eller med tap skal markedsandelene beholdes, samtidig som tapet dekkes inn gjennom fortjeneste på andre varer vi kjøper med oss fra butikken.

I oktober feiret Coop Mega 30-årsjubileum. Billig sukkertøy helt ned i 30 kroner kiloen var en fin måte å feire på, mente forbrukersamvirket.

Myndighetene grep inn mot priskrig på øl for 10 år siden. Det er ikke lett å se verken folkehelseagrumenter eller andre argumenter for at priskrig på sukker skal være en mer aktverdig frihet for dagligvarebransjen.

Men ikke alt vi misliker skal eller kan forbys. Helseminister Bent Høie øver påvirkning gjennom å kalle fristende godterihyllene ved kassa «godteri-terror». For ett år siden fikk han butikkjedene med på en avtale om å kutte sukker, salt og fett. Mye tyder på at Høies oppmerksomhet har bidratt til at Coop i høst lovet å aldri mer starte priskrig på godteri. Dulting virker.

For 6 år tilbake skrev Nationen om ribbe til 29,90 kroner per kilo i norske butikker. Det har vi sluppet i år. Anstendigheten og respekten for mat synes å være på vei tilbake i butikkhyllene. Media har brukt ordene «priskrig» og «julemat» 12 ganger i år, mot 50 ganger i 2015.

Oppsummert

Hyllespøkelse

1 Prisdumping og kryssubsidiering er det billigste trikset for å holde på kundene.

Dytt i riktig retning

2 Helseminister Bent Høie har redusert priskrigen med vennlig overtalelse.

Forbrukerne

3 Dumpingpris håner både produsent og forbrukere. Mye tyder på at forbrukerne forstår dette.

Annonse

Men prisdumpingen er ikke død. Sju byggvarehus i Coop dumper prisen på norsk edelgran over 170 cm til 249 kroner. Det er langt under de 5–600 kronene juletreprodusentene tar når de møter kundene på gater og torg.

Det er beklagelig at forbrukersamvirket presser seg inn i en markedsnisje på denne måten. Juletreprodusentene har trolig mest å hente på å gjøre som Coop-leverandør Mikael Hetland: Påpeke at trærne han leverer til Coop er av mindreverdig kvalitet. Ingen produsenter sender de beste trærne i bulk til varehus. Hetlands eget salg i nærheten av Coop har ikke lidd skade, sier produsenten.

Norske produsenter har mer å hente i utlandet. Mikael Hetland leverte i høst 500 nordmannsedelgran til Moskva, der de omsettes for 3000 kroner. Også i Storbritannia, Tyskland, Østerrike og Nederland selges norske juletrær til over tusenlappen. Her er det trolig mer å hente for norske produsenter enn det er i kassa på Coop.

Alle som verdsetter norsk gran og norsk ribbe, kan vise det i praksis: Vil vi virkelig handle i butikker som håndterer norske kvalitetsprodukter som dumpingprodukter? Forbrukermakten trumfer butikkjedene.

Neste artikkel

Venstres påvirkning av bondetilbudet