Det er konklusjonen til et femårig forskningsprosjekt i EU-regi. Prosjekter er basert på undersøkelser fra 16 land samt en rekke feltforsøk gjennomført av 31 forskningsinstitusjoner og universiteter.
En annen av konklusjonene i undersøkelsen er at økomat har lavere innhold av pesticidrester og tungmetaller enn konvensjonelt dyrket mat. Utslagene er spesielt store for kadmium og nikkel i konvensjonelt dyrka grønnsaker.
Sunnere stoffer
Forskningsprogrammet har også tatt for seg melk produsert i Danmark, Sverige, Storbritannia og Italia. Melka ble analysert for en rekke ernæringsmessig gunstige stoffer som vitamin E og flerumetta fettsyrer. Disse ble funnet i større mengder i økologisk melk, sammenlignet med melk fra gårder med vanlig melkeproduksjon.
Ifølge undersøkelsen er disse forskjellene særlig store om sommeren, og forklares delvis med den store andelen av beite i økologisk mjølkeproduksjon.
Mer antioksidanter
I studiet ble også ulike produksjonsmetoder; økologisk, konvensjonelt og «low-input», sin effekt på ernæringskvalitet og mattrygghet undersøkt. I tillegg er det utført fôringsforsøk på rotter med fôr fra ulike produksjonssystem.
Her viser forskningsrapportene tydelig høyere innhold av antioksidanter og vitaminer i økologiske frilansgrønnsaker og tomat dyrket i veksthus, enn tilsvarende konvensjonelle produkter. Forskjellene tilskrives i stor grad bruk av ulike typer gjødsel, men er også knyttet til kjemiske sprøytemidler.
Grundig prosjekt
EU-prosjektet QLIF ( Quality Low Input Food) startet i 2004, og er trolig ett av de største og grundigste forskningsprosjektene som noen gang er gjort rundt økologisk matvareproduksjon.
Prosjektets formål har vært kvalitetsforbedring, forbedret mattrygghet og kostnadsreduksjon gjennom hele produksjonskjeden for økologisk- og «low input»-mat, ved hjelp av forskning, formidling og rådgivning.
– Oppløftende
Jon Magne Holten, fagsjef for landbruk i økoorganisasjonen Oikos, er svært fornøyd med undersøkelsens resultater.
– Det er godt å få bekreftet at økologisk dyrking har positiv effekt på ernæringskvaliteten til maten. Igjen, viser det seg at å drive landbruk på naturens premisser gjenspeiler seg i høyere ernæringskvalitet for oss mennesker. Dette har vi i økomiljøet antatt lenge, men det er godt å få antagelsene bekreftet, kommenterer han.
Holten håper at skeptikerne til økologisk mat og landbruk nå setter seg inn i de nye funnene.
Publisert mandag 11.05.2009 kl. 07:29 (Sist endret mandag 11.05.2009 kl. 07:34)
Siste innenriks

