Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Nationen mener

Norske aviser taper tusenvis av lesere. Men Nationen vokser i alle kanaler. Vi har nå 74.000 lesere – og plass til mange flere.

Lesertallene for norske aviser og nettsider ble presentert av Mediebedriftenes Landsforening og Kantar TNS torsdag. Tallene baserer seg på spørreundersøkelser og speiler ikke hvor mange som faktisk betaler for å lese avis, på papir eller digitalt. Tallene gir likevel en indikasjon om hvordan mediene når ut i befolkningen.

Fremdeles bruker daglig 82 prosent av befolkningen innhold fra norske mediehus. 61 prosent leser nettaviser, mens 46 prosent leser en eller flere papiraviser. Mobilutgavene når 43 prosent av befolkningen. Papiravisene går tilbake 11,3 prosent, mens nettavisene taper 4,1 prosent. Samtidig øker lesing på mobil med 7,6 prosent.

Fallet i lesertall kan faktisk være positivt for flere avishus. Det kan være resultat av at de har innført betalingsmodeller som gir færre gratislesere og flere lojale, betalende lesere. Av samme grunn gleder vi oss ekstra over lesertallsveksten i Nationen: Vi har 5000 flere lesere i år enn på samme tid i fjor, og det i et år der vi har skrudd til betalingsmodellene våre og forbeholder mer av stoffet til abonnentene. Det er vi glade og takknemlige for.

Hvor vi lever, hvordan vi lever og hva vi lever av er store spørsmål i vår tid. Det er dere abonnenter som gjør det mulig for Nationen å fortelle hvordan tilsynelatende små politiske vedtak og regelendringer får store konsekvenser i vårt langstrakte land. Det er dere som gjør det mulig for oss å legge kraft i dekningen av distriktsopprøret, som fikk så stor betydning i årets stortingsvalg. Med dere i ryggen vil vi jobbe videre for at landbruk, matproduksjon og bosetting i hele landet skal være viktig for alle.

Oppsummert

Avisene blør

1 Norske aviser taper tusenvis av lesere, på papir og nett.

Nationen øker

2 Nationen får imidlertid 5000 nye lesere, og det i et år der vi forbeholder mer av stoffet for egne abonnenter.

Norges framtid

3 Hvor vi lever, hvordan vi lever og hva vi lever av, er viktige spørsmål i vår tid.

Annonse

Den økende interessen for Nationen speiles i økende interesse for journalistikk i det vi kan kalle vårt utvidede nedslagsfelt. Jakt- og matblader topper i et økende magasinmarked her i landet. Bladet Mat fra Norge fosser regelrett fram. Det er nå Norges mest leste matmagasin med 144.000 lesere. Nationen er stolt samarbeidspartner med Mat fra Norge og bladets redaktør Per A. Borglund møter du månedlig i Nationen, i spalten "Helgemat".

Også Nationen dekker norske matskatter; blant annet gjennom kåringen "Årets lokalmatgründer", som vi kårer i samarbeid med Hanen og Norgesgruppen. Prisen feirer entreprenørskap og løfter fram profesjonalitet og evne til å skape merverdi utover egen produktlinje. I år vant Avdem gardsysteri og lokalmatutsalget Avdemsbue, med slagordet "Ny smak av tradisjon". Fjorårets vinner var Olav Lie-Nilsen på Thorbjørnrud hotell.

Flere kan ha glede av å lese om livet på landet og hvordan folk lever og jobber utenfor byene. Vi lover å gjøre vårt beste for å løfte journalistikken enda noen hakk i årene som kommer.

Neste artikkel

Venstres vonde valg