Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Apartheid i skjærgården

Farkoster som dette utgjør 0,24 prosent av de motoriserte fritidsfartøyene på sjøen. For en priviligert skjærgårdsstand er de en torn i øyet.. Foto: Colourbox

De hvite skjær har fått ubudne gjester. Forby, forby!

Som nybakte foreldre tok vi ut på Oslofjorden med ferge. På Langøyene var det mulig å få litt ro og fred i solen, tenkte vi.

Men ikke før hadde gullgutten sovnet i barnevogna, så remjet et kobbel udyr forbi på fjorden og vekket ham. Bjørn Rune Gjelsten og hans konkurrenter kjørte offshorerace på fritiden. Fjorden, baby.

Aftenpostens Trine Eilertsen har også søkt maritim ro, padlende blant hegrer i en vestlandsfjord. Vel på land igjen skrev hun kommentar om sommerens støyende eksperiment.

Handler kommentaren om strengere regulering av motorferdsel til sjøs? Slett ikke. Eilertsen tynges av de hvite skjærs byrde: Vannskuteren. Regjeringen har fjernet særreglene for vannskuter. Nå behandles all motorferdsel på sjøen likt.

– Vannskuterens hensikt er lek og tøys. Slikt driver også enkelte båteiere med, men det er ikke hensikten med fartøyet, forsikrer Eilertsen. Og se, så var den gamle, ærverdige katten ute av sekken.

I hvilken hensikt er det at 850.000 fritidsbåt-eiere tar ut etter arbeidstid? Dorger de etter torsk i matauk for fattige familiemedlemmer? Nytteseiler de naustmaterialer til sin onkel, fiskerbonden Terje Vigen?

Et søk på «næringsbåt» i Aftenpostens nettversjon gir null treff. «Fritidsbåt» gir 361 treff. Det er en enorm forskjell på fritidsbåt og fritids-vannskuter. Ikke i desibel, risiko eller formål, men i klasse.

Den teakknirkende, eiendomsbesittende apartheid viser sitt ansikt i skjærgården. Tidligere gikk grensen mellom hvit og svart motorferdsel like før Hafjell et sted.

På fjellet må snøskuterføreren Ken Ronny kartfeste hver tur, unngå å ha det moro, og ellers holde skuteren i sitt eget township. Han må heller ikke kjøre i «snow whites only»-skisporene fra hyttegrendene og inn i fjellet.

Den ikke-motoriserte rammen for friluftsliv er knust til drivved av en Evinrude-motor.

Oppsummert

Klassebriller på sjøen

1 Noen mener tullekjøring med båt er kultur, mens vannskuter er en vederstyggelighet.

Moro er moro

2 Rekreasjonskjøring er rekreasjonskjøring. Med påhengsmotor eller med vannskuter.

Vern skjærgården

3 Naturen trenger forbudssoner for motorisert morokjøring, på sjøen som på snøen.

Annonse

Når skutersnøen smelter, endres alt. Da kan blårussen Hans Preben låne familiens daycruiser og ta med vennene på fest i skjærgården hvor og når han vil. Politiet nikker og tar til lua når følget griner forbi. Promillen så da ikke ut til å være mer enn 0,8?

Nå er idyllen brutt. Rekkehusmoren Erna Solberg har gitt Ken Ronny lov å komme til skjærgården. Han bråker rundt med en vannskuter utenfor hytten vår.

Fugletittere og båtfolk synger høyt i kor, synger om fred på vår fjord. Naturvernforbundet drømmer om de fredelige somrene før vannskuteren. Du vet, da det døde 43 personer fredfullt i småbåtulykker, da båtførere plaffet løs på fredet fugl ved Jomfruland og Kjell Inge Røkkes cabincruiser kjørte fredfullt på land. En av fem som har vært i båt, har sittet på med fulle skippere, og de blir jo fredelige når de sovner.

Så langt i sesongen, og det er ikke særlig langt, har småbåtførere drept og kvestet folk og eiendom på Stord, Asker, Sætre, Os, Sandnes, Hankø og Flekkefjord. På Kjeøya i Stavanger havnet et fartøy 50 meter opp på land. Hensikten var sikkert god.

I 2013 ba Naturvernforbundet om at staten sikret «friluftslivstradisjoner innenfor en ikke-motorisert ramme», og forbød rekreasjonskjøring. Men det var på fjellet.

– Småbåter brukes også til friluftsliv, melder Naturvernforbundet uten omsvøp på Twitter. Den ikke-motoriserte rammen for friluftsliv er knust til drivved av en Evinrude-motor.

Aggresjonen mot skutere bunner ikke i natur, men i kultur. Hensikten er å opprettholde den hyttebesittende og beslutningstagende klasses privilegium på motorisert friluftsliv. Hensikten er ikke aktverdig.

Regjeringens ferske harmonisering av reglene for småbåt og vannskuter er et skritt mot likebehandling av motorferdsel i naturen. Det vil kreve klare rammer for eierne av 850.000 småbåter, 80.000 snøskutre og 2000 vannskutre.

Noen kommuner varsler omkamp om vannskuteren. Det er trist. Vi trenger ikke tulleregler mot 0,24 prosent av moro-motorene, men romslige forbudssoner for all motorisert rekreasjonskjøring, i skjærgården som på fjellet.

Neste artikkel

Solberg og #deto andre