Ofte stilte spørsmål

HVORFOR GJØR NATIONEN ENDRINGER?

Hvorfor har Nationen innført brukerinnlogging på nationen.no?
Nordmenn sine medievaner er i endring, og stadig flere foretrekker å lese nyheter og holde seg oppdatert på digitale plattformer. Alle sakene som tidligere har vært forbeholdt papiravisen, publiseres nå også digitalt. Nå som Nationen kan leses i sin helhet på nettet, er det naturlig å ta betalt for dette. Derfor innfører vi brukerinnlogging for abonnenter.


Hvorfor skal jeg kjøpe abonnement?
Du får tilgang til hele Nationen, hele tiden. Alle abonnenter kan lese alt som publisere både digitalt og på papir. Tidligere har kun enkelte artikler blitt publisert på nett daglig, men som abonnent vil du nå få full tilgang til hele Nationen både på papir og digitalt. Enkelte saker vil fortsatt være synlig på nationen.no for dem uten tilgang, men for å få full tilgang må du ha et aktivt abonnement. Det skal lønne seg å være abonnent.


Hva består det nye totalabonnement til Nationen av?
Med vårt nye totalabonnement, får du full tilgang på hele Nationen både på papir og nett – uten at det koster ekstra. Vi har gjort det enklere for deg som leser. Du kan selv velge om du ønsker å lese oss på papir, nett, mobil, som eAvis eller på lesebrett. Alt kommentar og meningsstoff tilgjengeliggjøres digitalt, slik at du kan følge med i debatten uansett hvor du befinner deg. Søkefunksjonaliteten er forbedret og du har nå tilgang til hele Nationens arkiv.


Får hele familien mulighet til å lese Nationen digitalt?
Alle i familien kan lese Nationen på pc, lesebrett og mobil, men det kan kun registrere en brukerprofil per abonnement. Inntil videre må du derfor logge inn med ditt brukernavn og passord på alle enhetene i husstanden.


Hvorfor går dere over til betaling også på nett?
Det skal lønne seg å være abonnent, også digitalt. I dag finner du kun et lite utvalg av våre artikler på nett. Nå gjør vi samtlige saker og meningsstoff fra avisen tilgjengelig digitalt. Alle våre abonnenter får full tilgang på hele Nationen i alle kanaler uten at det koster noe ekstra. Vi ønsker at du skal kunne lese Nationen på den måten som passer best for deg.


Blir det dyrere å være abonnent?
Nei, du får tvert i mot mer for pengene! Abonnenter får nå ubegrenset tilgang til nationen.no, eAvis, lesebrett og mobil inkludert i abonnement uten at det koster ekstra. Ordinær prisjustering vil fortsatt finne sted i november som tidligere.



LOGG INN

Jeg er abonnent på Nationen, men klarer ikke logge meg inn på nationen.no med brukernavnet og passordet fra «Min side»?
Du må lage deg nytt brukernavn med din e-postadresse eller mobilnummer, og eget passord for å få digital tilgang. Dette gjør du enkelt her.Du kan siden bruke det nye brukernavnet og passordet for å logge deg inn på «Min side».


Kan jeg forbli innlogget på nationen.no, eller må jeg logge meg inn på nytt hver gang?
Ja, du kan forbli innlogget. Ved førstegangs registering kan du huke av i boksen «forbli innlogget». Normalt vil din pc huske din bruker til neste gang, så fremt du ikke aktiv logger deg av.


Hvilke digitale produkter får jeg tilgang til når jeg abonnerer på Nationen?
Som abonnent får du tilgang til alle Nationens digitale produkter – hele Nationen som nettavis, mobilløsning, eAvis, samt et eget lesebrettprodukt. I tillegg får du også papiravisen. For å kunne bruke våre digitale produkter, må du ha et gyldig abonnement, samt ha en brukerkonto hos Mediaconnect. Register deg for å opprette brukernavn og passord, og deretter kan du lese Nationen fritt.


Jeg er papirabonnent på Nationen. Hva gjør jeg for å kunne lese avisen digitalt?
Alle som abonnerer på Nationen får automatisk tilgang til alt Nationen publiserer på nett og mobil. Det eneste du må gjøre er å opprette en digital brukerprofil. Dette er enkelt. Les mer på vår «kom i gang»-side.


Jeg har glemt passordet mitt. Hvordan får jeg nytt?
Dersom du har glemt passordet ditt, kan du trykke på lenken «Jeg har glemt passord» i påloggingsvinduet. Skriv inn din e-postadresse eller mobilnummer, og du får tilsendt en engangskode. Tast inn engangskoden, og du kan lage ditt nye passord.


Jeg har ikke fått e-post eller sms med engangskode for å bekrefte meg som bruker. Hva gjør jeg?
Hvis du har skrevet inn e-postadresse, sjekk søppelpost for å se om ikke mailen kan ha havnet i søppelfilteret. Hvis du ikke finner e-posten der, kan det hende e-post eller telefonnummer er skrevet feil. Skriv inn e-post eller mobilnummeret ditt på nytt, så får du tilsendt en ny engangskode og kan fortsette registeringen din.


Jeg var logget inn på nationen.no, og plutselig har jeg ikke lenger tilgang
Sjekk først at du er innlogget. Det kan også være at ditt abonnement er utløpt, da må fornye din tilgang ved å bestille nytt abonnement. Det gjør du enkelt her.



ABONNEMENT

Hva koster et abonnement?
Vi har ulike typer abonnement og kampanjetilbud. Les mer her og finn det som passer deg best.


Jeg husker ikke kundenummeret mitt. Hvor finner jeg det?
Kundenummeret ditt finner du på din faktura, ved å logge deg inn på «Min side» eller ved å ta kontakt med kundeservice e-post nationen@mediaconnect.no eller på telefon 23 33 91 52.


Når leveres Nationen hjem til meg?
Tidspunkt for levering varierer i forhold til hvor i landet du bor og hvordan budrutene er organisert. Ta kontakt med kundeservice på nationen@mediaconnect.no eller telefon 23 33 91 52 for nærmere informasjon om leveringstidspunkt for ditt aktuelle område, eller ved uteblitt avis. Husk at du som abonnent også kan laste ned Nationen som eAvis her.


Hvor skal jeg melde i fra hvis papiravisen ikke leveres?
Hvis du opplever at avisen uteblir, ta kontakt med kundeservice på nationen@mediaconnect.no eller telefon 23 33 91 52 for å melde i fra. Alternativt kan du logge deg inn på «Min side» og gi beskjed der. Husk at du som abonnent også kan laste ned Nationen som avis her


Jeg flytter. Hvor kan jeg endre leveringsadressen til avisen?
På «Min side» kan du enkelt melde fra om adresseendring, både midlertidig og permanent endring ved flytting. Du kan også ta kontakt med kundeservice på nationen@mediaconnect.no eller telefon 23 33 91 52, så kan de hjelpe deg.


Jeg skal på ferie. Kan jeg stoppe mitt abonnement?
Du kan enten omadressere eller midlertidig stoppe leveransen av papiravisen. Dette gjør du enkelt via «Min side», eller ved å ta kontakt med kundeservice på nationen@mediaconnect.no eller telefon 23 33 91 52. Merk at siden du nå som abonnent har full tilgang på Nationen i ulike digitale kanaler, kan du fortsatt lese avisen selv om du er bortreist. Vi donerer din papiravis til en institusjon mens du er på ferie. Har du spesielle ønsker om hvem som skal motta din avis, oppgi dette til kundeservice.
Siden du nå har full digital tilgang på Nationen, trenger du bare midlertidig stoppe leveransen av papiravisen mens du er borte.


Hvordan sier jeg opp abonnementet mitt?
Hvis du ikke lenger ønsker å fortsette ditt abonnement på Nationen, kan du skrive en e-post til kundeservice på nationen@mediaconnect.no eller ringe på 23 33 91 52. Manglende betaling anses ikke som oppsigelse. Merk at det vil tilfalle en restfaktura på utestående beløp hvis du sier opp et abonnement med bindingstid før bindingstiden utløper.


Hva slags stoff på Nationen.no er tilgjengelig for alle, og hva er forbeholdt abonnenter?
Noen saker vil ligge åpne for alle på nationen.no, men de aller fleste vil kreve at du har gyldig tilgang for å kunne lese. I motsetning til tidligere, publiserer nå Nationen samtlige saker fra papiravisen på nett. Alle kommentarer, kronikker og annet meningsstoff tilgjengeliggjøres også digitalt for våre abonnenter.


Hva betyr bindingstid?
Bindingstid betyr at du forplikter deg til et abonnement av en viss varighet. Til gjengjeld innebærer det en gunstigere pris for deg. Du kan ikke si opp ditt abonnement før bindingstiden er utgått.


Hvorfor kan jeg ikke kjøpe dagspass?
Vi jobber med å få på plass en løsning om dagspass. I mellomtiden kan du kjøpe Nationen som eAvis via Buy&Read her.



MIN SIDE

Hvordan får jeg tilgang til «Min side»?
Alle som er abonnenter kan logge seg inn på «Min side» og administrere sitt abonnement og kundeforhold der. Klikk på «Min side»-lenken i høyre meny, og logg deg inn med samme brukernavn og passord som når du leser nationen.no.


Hvorfor må jeg lage nytt brukernavn og passord til «Min Side» når jeg har dette fra før?
Nationens nye digitale plattform har fått høynet sitt sikkerhetsnivå. Den nye logginnløsningen krever nytt brukernavn og passord. Dette kan du bruke både til innlogging for å lese avisen digitalt, og til å logge deg inn på «Min side».


Jeg får melding om at passord er feil. Hva gjør jeg?
Passordet er det du opprettet da du registrerte deg som digital bruker første gang. Har du glemt passordet ditt, klikker du på lenken «Jeg har glemt passord» i innloggingsvinduet. Merk at passord er sensitivt for små og store bokstaver.



SAMARBEIDSPARTNERE

Hvorfor står det Mediaconnect på vinduet når jeg registrerer meg og/eller logger inn?
Mediaconnect er Nationens samarbeidspartner innen abonnementshåndtering, og de har utviklet innloggingsløsningen som gjør at du som abonnement nå kan få tilgang på hele Nationen digitalt. Når du logger deg inn på nationen.no verifiseres din brukertilgang mot Mediaconnect sitt system. Mediaconnect er en viktig samarbeidspartner for mange norske aviser og magasiner.


Hva er DIBS?
DIBS er vår samarbeidspartner for betalingstjeneste på nett. DIBS sørger for at din kortbetaling på nett gjennomføres på en trykk og sikker måte.



BETALING

Jeg er i dag abonnent og får tilsendt faktura. Hvordan kan jeg endre betaling til månedlig trekk?
Du kan endre betalingsmåte ved å logge deg inn på «Min side». Klikk på fanen «endre betalingsmåte», og opprett enten AvtaleGiro eller eFaktura for ditt abonnement.
Alternativt kan du ta kontakt med kundeservice på nationen@mediaconnect.no eller telefon 23 33 91 52 i løpet av åpningstiden.


Hvorfor må jeg betale mitt abonnement med kredittkort?
Nationen har innført betaling av abonnement med kort, da dette er etterspurt av stadig flere. Et automatisk, månedlig trekk er en enkel, trygg og lettvint løsning. Om du ønsker, kan du også inngå en avtale i nettbanken din om eFaktura eller AvtaleGiro


Jeg ønsker heller å få tilsendt faktura enn å betale månedlig med kort. Hvordan gjør jeg det?
Ønsker du å få tilsendt faktura, ta kontakt med kundeservice på nationen@mediaconnect.no eller telefon 23 33 91 52. Merk at det tilkommer et gebyr på 50 kr ved papirfaktura. Dette kan unngås ved å opprette en avtale om elektronisk faktura, enten AvtaleGiro eller eFaktura på «Min side» eller i nettbanken din.


Jeg ønsker et rent digitalt abonnement og ønsker ikke å få levert papiravisen hjem. Hvordan kan jeg få til dette?
Ta kontakt med kundeservice på nationen@mediaconnect.no eller telefon 23 33 91 52. Du kan også bestille via nett.



HVORDAN BRUKER JEG DIGITALE PRODUKTER?

Hvordan laster jeg ned Nationens eAvis?
Vår eAvis kan du laste ned her. Dagens avis gjøres klar som eAvis klokken 21.00 dagen før avisa kommer i postkassa.


Hvordan får jeg tilgang til tidligere utgaver av eAvis?
Ditt nye Nationen abonnement vil automatisk gi deg tilgang på eAvis fra de to foregående ukene. I tillegg kan du fritt søke på artikler i Nationens historiske arkiv.


Hvordan får jeg tilgang til Nationens app til lesebrett?
Nationen har utviklet et eget produkt for lesebrett. Du kan laste ned applikasjonen fra AppStore her. I lesebrettproduktet gir vi deg Nationens viktigste saker og kommentarer.