Frykter jordvernet taper i tog-konflikt i Hedmark

Kommunen og jordvernforeninga vil at Bane Nor skal forplikte seg til å tilbakeføre tidligere togtrasé til matjord før man starter bygginga av den nye. Bane Nor på sin side vil vente.

Lars Opsal jr. (t. v.) driver selv gård i Ringsaker kommune i Hedmark. Utsikten mot Brumunddal er det lite å utsette på, men dette området har lenge vært sentrum for en strid om togutbygging i det såkalte InterCity-triangelet mellom Lillehammer, Halden og Skien. Her er Opsal jr. med pensjonert landbruksskolerektor Lars Bogsti (72). Foto: Jon-Are Berg Jacobsen

Konflikten dreier seg om utbygging av InterCity-dobbeltspor til Hamar. Den gamle jernbanetraseen skal byttes ut med en ny, som da skal gå gjennom Stange - og Norges største landbrukskommune, Ringsaker. Deler av traseen er planlagt over matjord, og den debatten er i grunn lagt død. Men skal myndighetene forplikte seg til å tilbakeføre jorda der den gamle traseen ligger, til matjord alt før man begynner bygginga av nytt spor? Ja, mener Stange kommune, jordvernforeninga og fylkesmannen i Hedmark. Nei, mener Bane Nor - tidligere Jernbaneverket.

Handler om tid

For våre abonnenter

Kjære leser. Denne artikkelen er forbehold våre abonnenter.


Digital

- Tilgang til alle artikler på nationen.no
- Papiravisen som e-avis kl. 21.00 kvelden før
1 mnd til kun kroner 1,-

Helg+Digital

- Tilgang til alle artikler på nationen.no
- Papiravisen som e-avis kl. 21.00 kvelden før
- Papiravisen levert hjem fredag og lørdag
1 mnd til kun kroner 1,-

Komplett

- Tilgang til alle artikler på nationen.no
- Papiravisen som e-avis kl. 21.00 kvelden før
- Papiravisen levert hjem mandag til lørdag
1 mnd til kun kroner 1,-

Neste artikkel

Travbane på dyrka jord i Malvik?