Vanskelig å velge norsk

Ikke tull: Å gjøre det enklere for norske kunder å velge norsk ull, vil være bra for ullnæringa i Norge, skriver kronikkforfatterne.

På Forbrukerinspektørene den 2. november, kunne vi se hvordan produsenter som Viking of Norway, med norsk flagg på banderolen, verken bruker ull fra norske sauer eller har produksjon i Norge. Andre, som Dale garn, har riktignok hatt produksjon i Norge inntil for noen år siden, men denne ble lagt ned kort tid etter garngrossisten Gjestal kjøpte opp bedriften. Markedsføringa underbygges med blomstrende setninger om hvordan vi har hatt garnproduksjon i Norge siden 1800-tallet og hvordan nordmenn elsker sine strikkeplagg! Resultatet her er at kunder lett kan tro at de fortsatt kjøper norsk garn, mens garnet i realiteten har vandret kloden rundt og vanskelig kan spores til et konkret opphavsland.

For våre abonnenter

Kjære leser. Denne artikkelen er forbehold våre abonnenter.


Digital

3 måneder for 599,-

Helg + Digital

- Papiravisen levert hjem fredag og lørdag
3 måneder for 699,-

Komplett

- Papiravisen levert hjem mandag til lørdag
3 måneder for 749,-

Neste artikkel