Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Tømmerhavn må vike for boliger

Deler av tømmerhavna i Drammen må stenges, mens alternativet skal bli boligfelt.

Næringen frykter oppsigelser dersom de ikke får eksportert det de produserer av tømmer: Illustrasjonsfoto: Colourbox

I mars bestemte regjengen seg for å dele ut 30 millioner kroner til tømmerkaier. En tredjedel av potten, eller 11 millioner, gikk til Södra Cell Toftes tømmerterminal på Lierstranda.

Næringen håper å bruke terminalen til frakt av tømmer, men kommunen sier nei.

– Et slikt anlegg er ikke forenlig med planene om å bygge en ny fjordby på tomten, opplyser ordfører Helene Justad i Lier kommune til Dagens Næringsliv.

Stenger fraktmulighetene

Siden flere papirfabrikker har blitt nedlagt på Østlandet de siste årene, er tømmernæringen avhengig av å få transportert tømmeret ut av landet. Nå kan dette også bli vanskelig når én av to kaier for tømmerlessing blir stengt.

Annonse

Drammen stenger nemlig løpet av juli én av to kaier for tømmerlessing i Drammen havn, med begrunnelsen i at tømmerforholdene er for tungt for grunnforholdene i havnen.

– Truer næringen

– Får vi ikke på plass en ny tømmerhavn i drammensregionen snart, vil høye transportkostnader true hele næringen, sier Gaute Nøkleholm, administrerende direktør i Norskog til DN.

– Tømmeret må da fraktes ut av landet med lastebil eller tog, som er langt dyrere. Konsekvensene blir lavere produksjon av tømmer og oppsigelser. I tillegg vil sagbrukene få problemer med å få tak i nok råmaterialer når hugsten blir mindre, sier Nøkleholm.

Neste artikkel

Findus seier norsk tollvern for grønsaker har stått stille sidan 1997