Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Matvarekjeden ICA halvert på 15 år

Sindre Haugen Mehl
Publisert: 07.03.12 18:38

De siste tallene om dagligvaremarkedet viser at nordmenn handler stadig mer i lavprisbutikker, mens butikker med stort utvalg taper markedsandeler.

Les også: Matkjedene vil distribuere meir

Norgesgruppen er fortsatt størst av av dagligvarekjedene, med en markedsandel på over 37 prosent. ICA er den store taperen. De har tapt markedsandeler hvert år siden 1995 og er nesten halvert gjennom de siste 15 åra.

Coop taper også markedsandeler, men er nest størst av kjedene. Rema-konsernet følger like bak, som i motsetning til Coop vokser.

- Hovedårsaken til veksten blant lavpriskjedene er fortsatt høy etablering av slike butikker. Samtidig ser vi at butikkene øker i areal, noe som også påvriker omsetningen positivt, sier marketingdirektør Knut Gartland i Nielsen, selskapet som leverer bransjetallene om dagligvaremarkedet, til bt.no .