Matportal kan øke prisene

Butikkjedene må ha datasystemer som kontinuerlig sender inn priser på varer til Dagligvareportalen. Regninga kan falle tilbake på forbrukeren.

Utgifter: Aktørene i dagligvarebransjen må dekke sine egne kostnader knyttet til å oppfylle den plikten de nå pålegges til å registrere data i Dagligvareportalen, sier Atle Simonsen (Frp) i Barne- og likestillingsdepartementet. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

– Stortinget har bevilget midlene som det offentlige bruker til å utvikle og drifte Dagligvareportalen. I tillegg må aktørene i dagligvarebransjen dekke sine egne kostnader knyttet til å oppfylle den plikten de nå pålegges til å registrere data i portalen. Den delen av regnestykket må aktørene selv svare for, sier Atle Simonsen (FrP), politisk rådgiver i Barne- og likestillingsdepartementet.

For våre abonnenter

Kjære leser. Denne artikkelen er forbeholdt våre abonnenter.

<br>

Digital

100 dager for 100 kr

Helg + Digital

- Papiravisen levert hjem fredag og lørdag
100 dager for 100 kr

Komplett

- Papiravisen levert hjem mandag til lørdag
100 dager for 100 kr

Neste artikkel

Fortsatt store bevegelser ved Mannen – rødt farenivå opprettholdes