Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Lofotprodukt AS kåret til årets mat- og drikkeprodusent 2013

I sterk konkurranse med store tradisjonrike bedrifter som Mills og Lerum er Lofotprodukt AS på Leknes valgt til årets mat og drikkeprodusent 2013 av NHO Mat og Drikke.

- Vi ønsker å synliggjøre eksempler på gode bedrifter som leverer bra produkter og er attraktive arbeidsplasser for de ansatte, forteller Knut Maroni, leder av juryen og adm. direktør i NHO Mat og Drikke.

Vinneren av årets pris ble offentliggjort på NHO Mat og Drikkes temadag den 6. mars 2013. Prisen gis til en kandidat som siste kalenderår har utmerket seg innenfor innen områdene bedriftskultur, innovasjon og produktutvikling, markedsføring, kompetanseutvikling og miljø. Prisen ble onsdag ettermiddag overrakt til lederen i Lofotprodukt, administrerende direktør Sigvald Rist og hovedtilitsvalgt Monica Sandholm, av styreleder i NHO Mat og Drikke, administrerende direktør Martin Klafstad

Tung jury

Juryen har bestått av Knut Maroni (NHO Mat og Drikke), Jan-Egil Pedersen (NNN), Svein Flåtten (stortingsrepresentant), Per Ingvar Olsen (BI), Are Knudsen (Handelsbladet FK) og Camilla Røsjø (Nofima).

Systematisk innsats

I sin omtale av vinnerbedriften skriver juryen:

Lofotprodukt AS har gjennom mange år arbeidet systematisk og godt med utfordringer innenfor de kriteriene som vektlegges ved tildelingen av prisen Årets mat- og drikkeprodusent. Bedriften har vært veldig bevisst på å skape en sunn bedriftskultur og et godt miljø på arbeidsplassen. De ansatte er stolte av å være en del av en bedrift som blir lagt merke til.

Ifølge juryen har selskapet også vært meget innovativ og nyskapende på sjømatsiden de siste årene. Alle bedriftens produkter er nøkkelhullsmerket. Lofotprodukt AS har i de senere årene hatt en betydelig vekst.

Solid kompetanse

Lofotprodukt AS ble etablert som sjømatprodusent i 1994. I dag har bedriften rundt 120 ansatte med solid kompetanse og erfaring. Bedriften har ifølge omtale på sin egen hjemmeside opplevd en eventyrlig vekst det siste tiåret.

Fra å være lokal produsent med en omsetning på knappe 35 millioner kroner i 2001, er produktene fra selskapet i dag å finne i butikkhyller og kjøledisker i alle landets kommuner.

Annonse

Norge rundt

Etter å ha flyttet inn i nye fabrikklokaler på Leknes i Lofoten året før, passerte selskapet en omsetning på 200 millioner kroner i 2011. Bedriften har også kjøpt opp aktørene Madam Bergen og Manger Seafood og har nå egen produksjonsavdeling i Bergen.

Lofot-delikatesser

Aktiv satsing på kvalitet og design har vært en viktig forutsetning for bedriftens vekst og utvikling. I 2003 gjennomførte selskapet et omfattende designprogram hvor varemerket «Lofot-delikatesser» ble endret til «Lofoten». Formålet var å spille på de positive verdiene knyttet til fisk og fiskeforedling som ligger i begrepet Lofoten, samt å tydeliggjøre kvaliteten og bredden i sitt varesortiment.

Høsten 2009 mottok Lofotprodukt AS som den første i Norge, som følge av tøff innsats den prestisjetunge prisen Design Effekt Grand Prix .

Strenge krav

Ifølge ledelsen ved Lofotprodukt AS fremstilles alle produkter under strenge krav til hygiene og kvalitetskontroll. Bedriften har etablert systemer for å ivareta kvalitetssikring av produksjonen.

Lofotprodukt AS har ifølge sin egen hjemmeside vunnet flere prestisjetunge priser, deriblant Mattilsynets Kvalitetspris, gullmedalje i NM røkt og gravet laks. Selskapet i Vest-Lofoten har også vært kåret til årets sjømatbedrift. Selskapet har eget prøvekjøkken for produktutvikling, og laboratorium for kvalitetskontroll.

Målet er i følge ledelsen å videreutvikle og tilpasse sortimentet til kundenes ønsker og behov.

Neste artikkel

Sjømatjubel over frihandelsavtale