Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Folkevandring til den nye mathallen Vulkan i Oslo

Forsmaken på den nye mathallen i Oslo ble en stor suksess. Mellom 30 000 til 35 000 mennesker var innom i løpet av to dager.

Under prøveåpningen av mathallen Vulkan var også nærmere 50 produsenter fra Bondens Marked. Den nye mathallen åpner etter planen i oktober.

- Forsmak gikk over all forventning. Det kom dobbelt så mange som vi regnet med. På lørdag forsvant 2000 frokoster på en halvtime. Vi regner med at mellom 30.000 og 35.000 mennesker var innom fredag og lørdag, men til tross for den enorme tilstrømningen var det få problemer - selv om det ble endel kaos, sier markedsdirektør Sverre Landmark i Aspelin Ramm til nationen.no.

Se bildeserie øverst i saken.

Han peker på at Mathallen skal bli et «matgledens hus» - og matfestivalen Forsmak nå i helgen var en god test. Oppslutningen om kurs og foredrag, konkurranser og diskusjoner var svært god. Unger laget pizza og sløyet fisk, og voksne koste seg med et glass cava eller øl mellom handling av varer fra Bondens Marked.

Magisk stemning

Lanmdmark sier at de besøkende var sporty innstilt, og at stemningen i hallen nærmest var litt magisk magisk. Her var produkter folk kunne handle med seg hjem, men også unik mat som ble laget og spist på stedet. Gatemat, utradisjonell «fastfood» med høy kvalitet fra de mest rocka kokkene i Oslo, var ett av de mange populære tilbudene.

Annonse

- Erfaringene fra Forsmak vil bli tatt videre, og særlig har vi merket vi oss folks glede over det store mangfoldet, sier Landmark.

Åpner permant

Mathallen åpner permanent i oktober. Flere av de besøkende Nationen møtte i helga mener at Oslo som hovedstad dermed blir en attraksjon rikere. Ifølge Landmark vil Aspelin Ramm, som står bak utviklingen av Vulkan og Mathallen, nå sette i gang for fullt med å gjøre hallen klar til åpningen i oktober.

- Det har vært på tale med slike mathall-prosjekter mange steder i Oslo, men nå blir den nye Mathallen Oslo realisert. Det skjer helt og holdent i privat regi, sier Landmark. Han viser til at Aspelin Ramm investerer 125 millioner i prosjektet. - Mathallen er en eneste stor dugnad, understreker markedsdirektøren.

- Under Forsmak bidro flere hundre personer med hardt arbeid for at festivalen skulle bli vellykket. Det viktigste er likevel at Oslofolk stiller opp som under Forsmak nå i helgen. Mathallen trenger å bli brukt når den åpner i oktober, fastslår Landmark.

Neste artikkel

Gården er en suveren arena for læring og omsorg – bruk den!